چه زمانی دندان پوسیده میشود؟

چه زمانی دندان پوسیده میشود؟ و چطور؟ یکی از مشکلات رایج بر دندان ها نیز پوسیدگی دندانی می باشد..در صورتی که پوسیدگی دندان در زمان مناسب توسط دندانپزشکی متخصص درمان نگردد می تواند سبب بروز مشکلاتی اعم از عفونت دندان، آبسه و حتی  حفره کند..بنابراین همانقدر که مهم است که بدانیم چه زمانی دندان پوسیده [...]

چه زمانی دندان پوسیده میشود؟ و چطور؟

یکی از مشکلات رایج بر دندان ها نیز پوسیدگی دندانی می باشد..در صورتی که پوسیدگی دندان در زمان مناسب توسط دندانپزشکی متخصص درمان نگردد می تواند سبب بروز مشکلاتی اعم از عفونت دندان، آبسه و حتی  حفره کند..بنابراین همانقدر که مهم است که بدانیم چه زمانی دندان پوسیده میشود؟ نیاز است بدانیم که درمان پوسیدگی دندانی توسط دکتر دندانپزشک متخصص در زمان مطلوب تا چه حد اهمیت دارد.

چه زمان دندان ها پوسیده میشوند؟

بهداشت دهان و دندان بسیار مهم و حائز اهمیت است..اگر دندان ها به خوبی در طی روز تمیز نشوند پلاک دندانی که ماده ای چسبناک و البته بی رنگ است و بر روی سطوح دندانی قرار داده و آن ها را می پوشاند، در صورت عدم تمیزی دندان ها به مرور شروع به جمع شدن می کند.

علاوه بر جمع شدن پلاک دندانی نیز ممکن است پلاک دندانی نیز سفت شود..در این صورت نیز باکتری ها بیشتر بر دندان ها هجوم می آورند و به سختی می توان از دست آن ها خلاص شد و این نیز سبب می گردد دندان ها دچار پوسیدگی شوند.

مراحل پوسیده شدن دندان

1.بروز سم بر دندان ها

دندان ها به خصوص مینای دندان که یکی از سخت ترین بافت ها در دهان و دندان ها می باشد دارای موادی معدنی هستند لذا مینای دندان از مواد معدنی بیشتری تشکیل گردیده است. زمانی که پلاک دندان به سبب جمع شدن یا سفت شدن سبب می گردد اسیدها بر دندان ها هجوم آورند مواد معدنی مینای دندان نیز از دست می رود.

یکی از نشانه های پوسیدگی دندان که ناشی از از دست رفتن همین مواد معدنی می باشد، بروز لکه سفید بر روی دندان می باشد.

2.پوسیده شدن مینای دندان

پیشتر اشاره کردیم یکی از نشانه های پوسیدگی دندان بروز لکه سفید بر روی دندان می باشد لذا اگر سفیدی لکه تبدیل به رنگ قهوه ای شد یعنی پوسیدگی دندان شدیدتر شده و به مینای دندان رسیده است. مهم است که پیش از شدیدتر شدن این لک حتما از معاینه و درمان تخصصی بهره مند گردید در غیر این صورت مینای دندان بیش از پیش ضعیف می گردد و سبب می گردد حفره هایی بر روی دندان پوسیده ایجاد گردد.

3.پوسیده شدن عاج دندان

عاج دندان بافتی نرم است که زیر مینای دندان قرار دارد و اگر پوسیدگی و اسیدها به این قسمت برسند حساسیت های دندانی اعم از درد خصوصا درد به هنگام غذا خوردن و مصرف نوشیدنی ها نیز شروع می گردد..از آنجایی که سطح نرمی این نوع بافت از مینای دندان بیشتر است با رسیدن اسیدها به این قسمت، پوسیدگی با سرعت بیشتری انجام می گیرد.

4.به مشکل خوردن پالپ

یکی از علل متورم شدن دندان به هنگام پوسیدگی این است که پالپ که یکی از داخلی ترین لایه های دندان  می باشد آسیب می بیند.پالپ دارای رگ های خونی و عصب ها است که سبب می گردند سلامت دندان ها نیز به خوبی حفظ گردند لذا پالپ دندان به سبب این عصب ها و رگ های خونی ارتباط نزدیکی با اعصاب حسی دارند به همین سبب زمانی که پوسیدگی به پالپ دندان می رسد دندان متورم شده و به همین دلیل بر اعصاب فشارهای متعددی وارد می آورد و به سبب فشار ناشی از آن، درد رخ می دهد.

5.آبسه دندان

زمانی که میزان پوسیدگی پالپ دندان شدیدتر گردد سبب می گردد اسیدها و باکتری ها سبب بروز عفونت بر دندان گردند.به سبب عفونت نیز دندان ملتهب می گردد و این التهاب با بیشتر شدن سبب می گردد که چرک در پایین دندان ایجاد گردد که به آن آبسه می گویند.

زمانی که آبسه بر دندان رخ می دهد درد زیادی در دندان ها ایجاد می گردد که به سبب شدید بودن حتی می تواند به فک نیز برسد.مهم است که آبسه دندان در اسرع وقت درمان گردد زیرا نیاز است خیلی فوری درمان صورت گیرد چرا که عفونت ادامه یافته و به فک، سر و حتی گردن هم می رسد.

از نشانه های آبسه دندان متورم شدن لثه، متورم شدن صورت، متورم شدن غدد لنفاوی گردن و حتی بروز تب بر افراد می گردد..در صورتی که درمان در زمان لازم انجام نگیر جهت از بین رفتن پوسیدگی نیاز است که دندان به سبب آسیب وارده کشیده شود.

بنابراین در پاسخ به سوال چه زمانی دندان پوسیده میشود؟ درمی یابیم که فرایند پوسیده شدن دندان ها به یکباره نبوده و چندین مرحله را طی می کند.

چه زمانی دندان پوسیده میشود؟

علائم و نشانه های پوسیدگی دندان چیست؟

چگونه می توان دریافت دندان دچار پوسیدگی شده است؟ در ادامه نیز برخی از نشانه ها و علائم پوسیدگی دندان را ارائه می دهیم:

• بروز لکه سفید و قهوه ای بر روی دندان ( گاهی لکه دارای رنگ سیاه می باشد ) که نشان از تغییر رنگ در مینای دندان می باشد.
  • بروز حساسیت و درد بر دندان به هنگام خوردن غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم و..
  • بوی بد دهان
  • سوراخ شدن محل پوسیدگی دندان ( در مواقعی میزان پوسیدگی به حدی شدید است که دندان سوراخ شده می شکند )
  • گیر کردن مواد غذایی بین دندان ها

راه های درمان پوسیدگی دندان

چرا باید به درمان  پوسیدگی دندان اهمیت داد؟ زیرا اگر پوسیدگی دندان درمان نگردد و عفونت بیشتر گردد ممکن است نیاز باشد که دندان آسیب دیده کشیده شود و حتی به سایر دندان های مجاور نیز آسیب برساند.

لذا در ادامه نیز در ادامه اشاره به چه زمانی دندان پوسیده میشود؟ نیاز می بینیم که به راه های درمان پوسیدگی دندان اشاره کنیم:به طور کل باید توجه داشت که درمان دندان پوسیده وابسته به میزان عمق پوسیدگی دندان و همچنین محلی که در آن پوسیدگی رخ داده است می باشد.

عصب کشی کردن دندان

زمانی که میزان سطح پوسیدگی دندان بسیار عمیق باشد یعنی در واقع عفونت ناشی از اسیدها به پالپ رسیده باشد سعی می گردد که ریشه دندان درمان شده و به همین سبب از عصب کشی بهره گرفته می شود.

در عصب کشی نیز دندانپزشک متخصص جهت از بین بردن عفونت دندانی این عفونت را از ریشه دندان خارج می کند و جهت تکمیل فرایند درمان نیز داخل ریشه دندان را تمیز می سازد.

پر کردن

زمانی از پر کردن دندان استفاده می گردد که علاوه بر وجود پوسیدگی نیز همانطور که پیشتر اشاره شد حفره هایی بر روی دندان ایجاد شده و نیاز است که این حفره ها از بین بروند. در همین راستا دندانپزشک محلی که در آن پوسیدگی رخ داده از عفونت تمیز می کند و در ادامه حفره های ایجاد شده را با بهره گیری از موادی مخصوص پر می کند.

کشیده شدن دندان

همانطور که اشاره شد زمانی که عفونت و آسیب وارده بر پالپ به حدی باشد که تنها راه ممکن جهت از بین رفتن عفونت، کشیدن دندان باشد دندانپزشک متخصص دندان آسیب دیده را می کشد.

البته جای نگرانی نیست افراد می توانند جای دندان از دست رفته نیز از ایمپلنت دندان اقساطی عرشیان کلینیک بهره گیرند زیرا اگر فضای خالی دندان همچنان باقی بماند می تواند محل تجمع میکروب ها و باکتری ها بوده و نیز سبب گردد سایر دندان ها کج شوند.

فلوراید درمانی

لذا اگر پوسیدگی دندان در اولین مراحل باشد و عمیق نشده باشد دندانپزشک متخصص از فلوراید برای درمان پوسیدگی دندان استفاده می نماید.حال چرا از فلوراید درمانی بهره گرفته می شود؟ زیرا سبب می گردد مینای دندان که به سبب اسیدها ضعیف شده نیز تقویت گردد و مواد معدنی از دست رفته نیز مجدد ایجاد شوند.

عموما از فلوراید درمانی نیز برای کودکان بهره گرفته می شود زیرا بسیار بر مقاوم شدن دندان تاثیرگذار می باشد.در ادامه نیز پس از بررسی راه های درمان دندان پوسیده شده؛ برخی نکات در خصوص جلوگیری از پوسیدگی دندان ارائه می گردد..

چه زمانی دندان پوسیده میشود؟

راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان چیست؟

• رعایت بهداشت دهان و دندان در طی روز و همچنین بهره گیری از نخ دندان علاوه بر مسواک زدن
  • بهره گیری از دهانشویه های متناسب با دندان ها در صورت تایید دندانپزشک
  • معاینه دندان ها توسط دندانپزشک متخصص در بازه های زمانی فاصله دار
  • استفاده از خمیر دندان مناسب برای دندان ها

به طور کل مهم است که به رسیدگی به دندان ها اهمیت داد..

می توان جهت درمان پوسیدگی دندان و پر کردن دندان با پرداخت هزینه ای مناسب با عرشیان کلینیک تماس حاصل نمود.