پولیش دندان بعد از کامپوزیت

پولیش دندان بعد از کامپوزیت

منظور از پولیش دندان بعد از کامپوزیت چیست؟ اکثر افرادی که دندان های خود را کامپوزیت می کنند پس از کامپوزیت دندان هایشان این سوال برایشان پیش می آید که پولیش دندان بعد از کامپوزیت چیست؟ نیاز است که دندان هایشان را پس از کامپوزیت ونیر پولیش کنند؟ اگر نیاز است که دندان های کامپوزیتی [...]

همراه دوستان خود مطالعه کنید!
همراه دوستان خود مطالعه کنید!

منظور از پولیش دندان بعد از کامپوزیت چیست؟

اکثر افرادی که دندان های خود را کامپوزیت می کنند پس از کامپوزیت دندان هایشان این سوال برایشان پیش می آید که پولیش دندان بعد از کامپوزیت چیست؟ نیاز است که دندان هایشان را پس از کامپوزیت ونیر پولیش کنند؟

اگر نیاز است که دندان های کامپوزیتی پولیش شوند چند وقت یکبار نیاز است که دندان ها پولیش شوند؟

اگر شما هم به دنبال پاسخی برای این سوالات هستید همراه ما باشید و ادامه مطالب را دنبال نمایید.

پولیش دندان بعد از کامپوزیت

گذری بر تعریف پولیش دندان بعد از کامپوزیت

پولیش دندان بعد از کامپوزیت نیز به سبب اینکه می تواند سطح سفید و درخشانی بر روی دندان های کامپوزیتی ایجاد کند به مانند عمل جرم گیری عمل می کند لذا این روش پس از کامپوزیت دندان ها سبب می گردد ویژگی هایی که کامپوزیت به ارمغان می آورد حفظ نموده و درخشندگی دندان ها همچنان دیده گردد.

پولیش دندان بعد از کامپوزیت ونیر نیز سبب می گردد دندان ها تاثیر بسزایی بر روی سلامتی دهان و دندان ها داشته باشد.

علت اهمیت پولیش دندان بعد از کامپوزیت

پولیش دندان علاوه بر صاف و درخشنده ساختن دندان ها سبب می گردد میزان احتمال بروز مشکلاتی که به سبب کامپوزیت دندانی ممکن است بر روی دندان ها ایجاد گردد به حداقل برسند. مشکلاتی اعم از:

  • پوسیدگی دندان ها
  • ایجاد مشکلات بر لثه مثل سوزش و..
  • و دیگر مشکلات احتمالی
  • به طور کل و خلاصه علل اهمیت پولیش دندان بعد از کامپوزیت عبارتند از:
  • صاف و درخشنده ساختن دندان های کامپوزیتی
  • جرم گیری و جرم زدایی دندان ها
  • جلوگیری از بروز مشکلات لثه ای
  • حفظ سلامت مینای دندان
  • و..

چه زمانی نیاز است که دندان های کامپوزیتی پولیش شوند؟

یکی دیگر از سوالاتی که برای مراجعین پیش می آید این است که پولیش دندان بعد از کامپوزیت در چه زمانی نیاز است که انجام شود؟

حال پس از اشاره به مزایای بهره گیری از پولیش دندان ها بعد از کامپوزیت ونیر نیز نیاز است که به این سوال پاسخ دهیم:

اولین جلسه کاشت کامپوزیت

در اولین جلسه ای که افراد جهت کاشت کامپوزیت ونیر مراجعه می کنند در آخرین مرحله کاشت یعنی زمانی که روکش کامپوزیتی کاملا بر روی دندان ها قرار گرفته و فرم دهی دندان ها هم انجام شده نیاز است که به مسائل جزئی دیگری در دندان های کامپوزیتی پرداخت که پولیش دندان می تواند در این مرحله موثر واقع گردد بدین سبب از پولیش دندان بعد از کامپوزیت بهره گرفته می شود.

1 الی 2 سال پس از کاشت کامپوزیت

از آنجایی که روکش کامپوزیتی ممکن است پس از گذشت 1 الی 2 سال به اندازه اولین روزهای کاشت کامپوزیت دارای درخشندگی و شفافیت نباشد نیاز است که از پولیش دندان استفاده شود تا سفیدی و زیبایی دندان های کامپوزیتی دوباره افزایش یابند.

باید اذعان داشت ممکن است برخی افراد حتی پس از گذشت این مدت زمان نیاز به پولیش دندان پیدا نکنند زیرا روکش کامپوزیتی شان همچنان سفید و شفاف است که این نیز به نحوه مراقبت و بهداشت دهان و دندان پس از کاشت کامپوزیت باز می گردد.

بنابراین مراقبت از دندان های کامپوزیتی بسیار مهم بوده و بر میزان شفافیت و سفیدی روکش کامپوزیتی بسیار تاثیرگذار می باشد.

ابزارهای مورد استفاده در پولیش دندان بعد از کامپوزیت

در پولیش دندان بعد از کامپوزیت دندانپزشک متخصص از ابزارهای خاصی بهره می گیرد که نیاز دانستیم اشاره کوچکی به این بخش داشته باشیم..

  • تیغ کارباید کانتورینگ
  • خمیرهای پولیشینگ
  • الماس های فینیشینگ
  • و..

تیغ کارباید کانتورینگ

این تیغ نیز در پولیش دندان بعد از کامپوزیت به سبب تناسب با حاشیه های لثه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

خمیرهای پولیشینگ

از این خمیرها به منظور جلوگیری از خراشیدگی روکش دندان های کامپوزیتی بهره گرفته می شود.لذا این خمیرها به تنهایی در پولیش دندان بعد از کامپوزیت استفاده نمی شود بلکه همراه با نمد و یا ابزارآلات مخصوص دیگر بهره می گیرند.

الماس های فینیشینگ

این الماس ها به منظور به کارگیری در پولیش دندان های کامپوزیتی نیز در انواع اشکال گوناگون و سایزها و.وجود داشته و می توان از هر یک از آن ها بهره برد.

الماس های فینیشینگ هم به مانند خمیرهای پولیشینگ به تنهایی استفاده نشده بلکه همراه با اسپری آب مورد استفاده قرار می گیرند.

لذا از ابزارهای متعدد دیگری مثل دیسک ها یا پونیت ها و..در پولیش دندان بعد از کامپوزیت استفاده می گردد که همگی می توانند تاثیرات موثری بر روند پولیش دندان ها داشته باشند.

پولیش دندان بعد از کامپوزیت

مراحل پولیش دندان بعد از کامپوزیت

بررسی سلامت سطح دندان ها توسط دندانپزشک متخصص و در صورت مطلوب بودن وضعیت کاشت، پولیش دندانی انجام می گردد.

در مرحله دوم از لایه گذاری استفاده می شود

در پولیش دندان بعد از کامپوزیت بخصوص در این مرحله نیاز است که دقت بسیاری داشت زیرا نیاز است که لایه گذاری به خوبی انجام گیرد تا دندان ها سطح صافی داشته باشند و یکدست گردند.

بهره گیری از ابزارآلات

در این مرحله پس از لایه گذاری، دندانپزشک متخصص از ابزارهایی به خصوص و انحصاری استفاده می نماید تا دندان های مراجع فرم بسیار خوبی بگیرند و مراجع با تماشای خود لذت بسیاری ببرد.

و نیز در مرحله پایانی یعنی زمانی که  پس از کامپوزیت نصب شده بر روی دندان انجام می گیرد دندانپزشک اقدامات لازم جهت تکمیل فرایند پولیش دندان بعد از کامپوزیت را به جا می آورد.

اهمیت بررسی و مراقبت از پولیش دندان بعد از کامپوزیت

  • افراد نباید به هیچ عنوان از سیگار و استعمال دیگر دخانیات نیز استفاده نمایند.
  • بسیار مهم است که حتما پس از میل کردن غذا، دندان ها را مسواک زده و از نخ دندان استفاده نمود.( به طور کل نیاز است که حتما به زیبایی و ایمنی دندان ها اهمیت داده و در طول روز از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن غافل نشد تا این نکته مهم در خصوص مراقبت از پولیش دندان بعد از کامپوزیت انجام گیرد.)
  • توصیه می گردد از مصرف غذاهای رنگی کم نموده و در صورت مصرف نیز سریعا پس از میل کردن دندان ها را مسواک زد.
  • توصیه می گردد جهت حفظ کامپوزیت و پولیش دندان نیز حتما مسواک هایی که نرم هستند و سلامت دندان ها را حفظ می نمایند استفاده گردد.
  • بسیار مهم است که فرد به حفظ ایمنی و مقاومت دندان های خود اهمیت داده و از هرگونه کشیدن و گاز گرفتن غذاها و اشیاء سخت دوری گزیند.

اهمیت مهارت و تکنیک دندانپزشک متخصص در پولیش دندان بعد از کامپوزیت

بسیار مهم است که دندانپزشک نیز دارای تخصص بسیار بالایی در پولیش دندان بعد از کامپوزیت داشته باشد زیرا اهمیت تکنیک در این خصوص بسیار زیاد بوده و نیاز است که حتما نزد دکتر دندانپزشک متخصص مراجعه نمود.

لذا دندانپزشک متخصص در پولیش دندان بعد از کامپوزیت از 2 روش تکنیکی بهره می گیرد که عبارتند از:

  • بهره گیری از روش تک مرحله ای
  • بهره گیری از روش چند مرحله ای

روش تک مرحله ای

در این روش دندانپزشک متخصص از پولیشرهای الماس استفاده می کند تا مدت زمان پولیش دندان نیز کاهش یابد.

روش چند مرحله ای

روش چند مرحله ای دارای ماندگاری و دوام بسیار بیشتری از روش تک مرحله ای می باشد که زیبایی دندان ها نیز به سبب این روش چندین برابر می گردد.

لذا دندانپزشک متخصص جهت پیشبرد موثر این مرحله از ابزارهای متعدد انحصاری نیز استفاده می نمایند و به طور کل کیفیت این نوع روش بسیار بالا می باشد.

بنابراین در اکثر مواقع جز به درخواست مراجع یا به هر دلیل دیگری، دندانپزشک این روش را جهت انجام پولیش دندان بعد از کامپوزیت به مراجع پیشنهاد داده و اطلاعات تخصصی تری از هر یک از آن ها در اختیار مراجع قرار می دهد.

به طور کل دوام، زیبایی و ماندگاری بالای کامپوزیت و نیز پیشبرد پولیش دندان تنها وابسته به کیفیت کامپوزیت می باشد.

بنابراین نیاز است که جهت کیفیت بالای کامپوزیت و پولیش دندان بعد از کامپوزیت، حتما به تخصص و مهارت و تجربه دکتر دندانپزشک و نیز برند و کیفیت مواد کاشت کامپوزیت و ابزارهای به کار رفته به هنگام پولیش دندان بعد از کامپوزیت اهمیت داد.

لذا بدین سبب افراد می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با عرشیان کلینیک تماس حاصل نمایند.

پولیش دندان بعد از کامپوزیت

مقاله‌های مرتبط

ثبت ديدگاه