پر کردن دندان با کامپوزیت

پر کردن دندان با کامپوزیت

پر کردن دندان با کامپوزیت اهمیت دندان، علاوه بر خوردن غذا و حفظ سلامتی بدن، زیبایی و سلامت است. عضوی که تاثیر زیادی در زیبایی و جذابیت افراد خواهد گذاشت. اما بعد از گذشت مدتی از طول عمر دندان‌ها، ممکن است که آن‌ها به دلایل مختلفی دچار آسیب، پوسیدگی و خرابی شوند. در [...]

همراه دوستان خود مطالعه کنید!
همراه دوستان خود مطالعه کنید!

هزینه خدمات کلینیک عرشیان - 1403

خدماتهزینه(تومان)🎉تخفیف ویژه ۲۰درصد محدود
ترمیم یک سطحی با کامپوزیت1/400/000 تومان1/170/000 تومان
ترمیم دو سطحی با کامپوزیت1/764/000 تومان1/470/000 تومان
ترمیم سه سطحی با کامپوزیت2/040/000 تومان1/670/000 تومان
ترمیم بیلد آپ با کامپوزیت2/124/000 تومان1/770/000 تومان
کف بندی360/000 تومان300/000 تومان
ترمیم یک سطحی با آمالگام1/164/000 تومان970/000 تومان
ترمیم دو سطحی با آمالگام1/644/000 تومان1/370/000 تومان
ترمیم سه سطحی با آمالگام1/884/000 تومان1/570/000 تومان
ترمیم بیلد آپ با آمالگام2/040/000 تومان1/670/000تومان
عصب کشی تک کاناله3/000/000 تومان2/500/000 تومان
عصب کشی دو کاناله3/564/000 تومان2/970/000 تومان
عصب کشی سه کاناله4/764/000 تومان3/970/000 تومان
عصب کشی چهار کاناله5/400/000 تومان4/500/000 تومان
جرمگیری معمولی هر فک600/000 تومان500/000 تومان
جرمگیری تخصصی هر فک900/000 تومان750/000 تومان
کشیدن دندان1/800/000 الی 1/164/000 تومان1/500/000 الی 970/000 تومان
روکش PFM4/200/000 تومان3/500/000 تومان
روکش زیرکونیا4/644/000 تومان3/870/000 تومان
برای دریافت مشاوره و دریافت وقت ویزیت رایگان
قیمت های درج شده برخی از خدمات که به صورت بازه تعیین شده با توجه به تشخیص و ویزیت پزشک میباشد.

پر کردن دندان با کامپوزیت

اهمیت دندان، علاوه بر خوردن غذا و حفظ سلامتی بدن، زیبایی و سلامت است. عضوی که تاثیر زیادی در زیبایی و جذابیت افراد خواهد گذاشت. اما بعد از گذشت مدتی از طول عمر دندان‌ها، ممکن است که آن‌ها به دلایل مختلفی دچار آسیب، پوسیدگی و خرابی شوند. در این زمان است که برای درمان پوسیدگی ترمیم یا پر کردن دندان با کامپوزیت یکی از روش های درمانی شما می شود.

علت اصلی پوسیدگی و خرابی دندان‌ها بخاطر عدم رعایت نکات بهداشتی و جمع شدن زیاد باکتری‌ها در بین دندان‌هاست. به همین دلیل برای جلوگیری از آسیب جدی، بهتر است که دندان های خراب را درست کرد تا به ریشه و لثه آسیب وارد نکند. اولین قدم درست کردن دندان ترمیم و پر کردن می باشد که با دو ماده دندان پزشکی انجام می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش های ترمیمی و پر کردن دندان با کامپوزیت این مطلب را از دست ندهید.

پر کردن دندان با کامپوزیت

پر کردن دندان به چه معناست؟

پر کردن دندان‌ یا کامپوزیت روشی است برای رفع پوسیدگی و خرابی دندان. کامپوزیت مواد سفید رنگی است که برای پر کردن دندان ها از آن استفاده می شود. این ماده هم رنگ دندان است. اگر دندان خراب شده به راحتی دیده شود، معمولا از این ماده برای پر کردن آن استفاده می کنند. چرا که ظاهری مناسب پیدا خواهد کرد. در این مقاله درباره پر کردن دندان با کامپوزیت روشی که در کلینیک دندانپزشکی عرشیان استفاده می شود، بیشتر سخن خواهیم گفت.

پر کردن دندان با چه موادی انجام می شود ؟

به طور کلی در پر کردن دندان می توان از دو ماده استفاده کرد که به این شرح می باشد :

پر کردن دندان با آمالگام

آمالگام ماده ای سیاه و بسیار محکم است که در پر کردن دندان از آن استفاده می شود. در ترکیبات اصلی این ماده از سرب استفاده می شود و به همین علت ممکن است مضراتی را به همراه داشته باشد. از این ماده برای پر کردن دندان های عقب و دور از چشم استفاده می شود چرا که موجب کاهش زیبایی دندان می شود. اما از آنجا که استحکام آن به نسبت کامپوزیت بیشتر است درمان بهتری است و دیر تر دچار خرابی و پریدگی می شود.

پر کردن دندان با کامپوزیت

پر کردن دندان با کامپوزیت را می توان در دسته متدوال ترین درمان های ترمیمی به شمار آورد. این روش مزایا بسیار زیادی دارد که در ادامه به آن می پردازیم. هر چند که استحکام کامپوزیت کمی پایین تر از آمالگام است اما استفاده از رنگ سفید دندانی برای پر کردن و ترمیم دندان موجب می شود که استفاده از این ماده به یک انتخاب بسیار خوب برای پر کردن دندان های جلویی به شمار بیاورد. به طور کلی در هر کجا که ترمیم دندان در معرض دید است و زیبا سازی نیاز دارد از کامپوزیت برای پر کردن استفاده می شود.

برای پر کردن دندان‌، باید مراحلی را طی کرد که در ادامه بدان می پردازیم. اما لازم به ذکر است دندانپزشک بعد از بررسی آسیب‌ وارد شده به دندان‌، حفره های ایجاد شده در دندان را باید پر کند تا ظاهر دندان و کارکردش به حالت طبیعی برگردد و یکی از موادی که دندانپزشکان در این مرحله از آن استفاده می کنند، کامپوزیت است که در این مطلب به آن می پردازیم.

 در مورد نوع موادی که برای پر کردن دندان با کامپوزیت از آن استفاده می شود نیز شایان ذکر است برای پر کردن این حفره‌های موجود در دندان‌ها با استفاده از کامپوزیت، از موادی که دارای جنس شیشه‌ای پودری و یا رزین‌ اکریلیک هستند استفاده می‌شود.

پر کردن دندان با کامپوزیت

نحوه پر کردن دندان‌ با کامپوزیت

همانطور که گفته شد، پر کردن دندان‌ روشی مناسب برای جلوگیری از آسیب جدی آن‌هاست. در این قسمت به بررسی نحوه پر کردن دندان‌ می‌پردازیم :

  • میزان آسیبی که به دندان‌ها وارد شده است، به وسیله‌ی عکس برداری از دندان‌ها با استفاده از اشعه‌های مخصوص مشخص می‌شود.
  • دندانپزشک بعد از عکس برداری از دندان‌ آسیب دیده و اطلاع از میزان آسیب شروع به کار خواهد کرد.
  • دندانپزشک در ابتدا نواحی اطراف دندان‌های بیمار را با تزریق یک ماده‌ بی‌حس می‌کند.
  • بعد از اینکه بی حسی روی نواحی اطراف دندان تاثیر گذاشت، دندانپزشک با استفاده از مته و یا لیزر مخصوص دندانپزشکی، قسمت پوسیده‌ی دندان‌ها را جدا می‌کند.
  • بعد از بررسی قسمت خالی شده‌ی دندان‌ها، کار پر کردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام آغاز می گردد. با تزریق مواد مخصوص مختلفی همچون رزین کامپوزیت و یا دیگر مواد متداول در قسمت خالی شده دندان، آن را پر می کنند.
  • بعد از انجام این کار، دندان‌ها صیقل داده شده و کار پر کردن دندان به اتمام می‌رسد.

مزایای پر کردن دندان با کامپوزیت

مهم ترین مزایایی که برای پر کردن با کامپوزیت باید به آن توجه کنید به این شرح می باشد :

  • پر کردن دندان با موادی همرنگی دندان ها و ایجاد زیبایی ظاهری
  • امکان تنظیم رنگ کامپوزیت بر اساس سایر دندان ها و داشتن ظاهری کاملا طبیعی
  • چسبندگی بالاتر کامپوزیت به دندان ها و پایین آمدن احتمال جدا شدن پر شدگی
  • امکان تراش و عاج دادن به دندان مشابه به ظاهر اصلی دندان ها
  • امکان استفاده برای ترمیم دندان های جلویی و حقظ ظاهر زیبای دندان

پر کردن دندان با کامپوزیت

معایب پر کردن دندان با کامپوزیت

این مواد با وجود تمامی مزایای که دارد معایبی را نیز دارا می باشد که به این شرح می باشد :

  • پس از پر کردن دندان با کامپوزیت احتمال تغییر رنگ آن وجود دارد و به همین علت نیز اهمیت دارد تا پس از حداقل 1 روز از استفاده از کامپوزیت از غذاها  و نوشیدنی ها رنگی مانند چایی و قهوه استفاده نشود.
  • به دلیل استحکام کمتر کامپوزیت نسبت به مواد تیره ای که برای پر کردن دندان از آنها استفاده میشود، بهتر است در دندانهای آسیا از آنها استفاده نشود. به طور کلی نیز کاربرد کامپوزیت برای دندان های جلویی می باشد.
  • قیمت ترمیم دندان با کامپوزیت نیز به مراتب بالاتر از استفاده از آمالگام می باشد.
  • همانطور که گفتیم استحکام این ماده به مراتب کمتر می باشد و به همین علت نیز باید به هنگام جویدن مواد غذایی احتیاط کنید تا دندان دچار شکستگی نشود.

پر کردن دندان با کامپوزیت برای فاصله میان دندان ها

دندان‌ ممکن است به دلایل مختلفی دارای انحراف باشند و فاصله‌ی موجود در بین آن‌ها زیاد باشد. وجود فاصله‌ی زیاد بین دندان‌ها، باعث ایجاد ظاهری نامناسب برای آن‌ها خواهد شد و زیبایی دندان‌ها را کمتر خواهد کرد. داشتن دندان‌های با فاصله و کج، باعث می‌شود که زیبایی افراد کامل نباشد و اعتماد به نفس آن‌ها پایین بیاید.

روش‌های مختلفی برای پر کردن فاصله دندان‌ها و رفع ظاهر ناپسند آن‌ها وجود دارد که از جمله‌ی این روش‌ها می‌توان به ارتودنسی، کامپوزیت، لمینت و یا استفاده از روکش دندان اشاره کرد. در صورتی که افراد دارای دندان‌هایی کوچک و فاصله دار باشند، بهتر است که از پر کردن دندان با کامپوزیت یا لمینت برای رفع فاصله‌ی دندان‌ها استفاده کنند.

 

بهترین روش پر کردن دندان

روش‌های مختلفی برای پر کردن دندان‌ وجود دارد. بکارگیری هر یک از این روش‌ها، باید با توجه به توصیه‌ی دندانپزشکان و ویژگی دندان‌ها صورت گیرد.

هر یک از مواد زیر می تواند جهت پر کردن دندان مورد استفاده قرار بگیرد :

  • آمالگام
  • پر کردن با کامپوزیت
  • پر کردن با طلا
  • پر کردن با سرامیک
  • و در نهایت پر کردن با رزین

هر کدام از این روش ها مزایا و معایب نسبت به خود را دارد و بهتر است بر اساس شرایط دندان مورد انتخاب قرار بگیرد. شایان ذکر است که پر کردن دندان با کامپوزیت از جمله روش‌های مرسوم و پرطرفدار است. اما با این حال باید گفت که هر یک از این روش‌ها، دارای ویژگی‌های خاص خود هستند و بکارگیری هر یک از آن‌ها تنها به نظر دندانپزشک و شرایط دندان‌ها وابسته است.

شما می توانید جهت بهره مندی از خدمات ترمیم دندان با تماس بگیرید و به کسب اطلاعات بپردازید.

 

مقاله‌های مرتبط

ثبت ديدگاه