پر کردن دندان با مواد سیاه یا سفید

پر کردن دندان با مواد سیاه یا سفید

گذری بر بررسی پر کردن دندان با مواد سیاه یا سفید از مهم ترین سوالاتی که برای افرادی که قصد دارند دندان هایشان را پر کنند پیش می آید این است که پر کردن دندان با مواد سیاه یا سفید فرقی دارند یا خیر، مواد سفید بهتر است یا مواد سیاه؟ بدین جهت تصمیم داریم [...]

همراه دوستان خود مطالعه کنید!
همراه دوستان خود مطالعه کنید!

گذری بر بررسی پر کردن دندان با مواد سیاه یا سفید

از مهم ترین سوالاتی که برای افرادی که قصد دارند دندان هایشان را پر کنند پیش می آید این است که پر کردن دندان با مواد سیاه یا سفید فرقی دارند یا خیر، مواد سفید بهتر است یا مواد سیاه؟

بدین جهت تصمیم داریم در اینباره صحبت نموده و اطلاعات لازم در خصوص پر کردن دندان با مواد سیاه یا سفید را بیان داریم تا افراد بتوانند با میزان اطلاعات مناسبی به پر کردن دندان هایشان در یک کلینیک دندانپزشکی تخصصی و معتبر بپردازند.

پر کردن دندان با مواد سیاه یا سفید چه فرقی دارند؟

باید اشاره داشت مواد سفید جهت پر کردن دندان کامپوزیت نام داشته و مواد سیاه به جهت این امر آمالگام نام دارند.

این مواد سیاه و سفید هر دو به جهت پر کردن دندان های مراجعین به کار می روند و جنبه ترمیمی دارند که در اکثر کلینیک های دندانپزشکی از پر کردن دندان با مواد سیاه یا سفید بهره گرفته می شود.

همانطور که گفتیم مواد سیاه، آمالگام نیز نامیده می شوند که در ادامه به مزایا و معایب این مواد جهت پر کردن دندان ها می پردازیم.

پر کردن دندان با مواد سیاه یا سفید

نکاتی بر ترمیم و پر کردن دندان با مواد سیاه یا آمالگام

در راستای ادامه اشاره به پر کردن دندان با مواد سیاه یا سفید، بیان داشتیم مواد سیاه که آمالگام نیز نامیده می شوند جهت ترمیم دندان ها با پر کردن نیز استفاده می گردد.

لذا مواد سیاه جهت پر کردن دندان ها از ترکیب جیوه با برخی فلزات اعم از نقره، مس، قلع و..نیز ایجاد می گردند که موادی مناسب برای ترمیم و پر کردن دندان ها محسوب می شوند.

باید اشاره گردد:

در روش ترمیمی پر کردن دندان با مواد سیاه یا سفید، زمانی که از مواد ترمیمی جهت پر کردن دندان استفاده می گردد دندانپزشک مواد ترمیمی فرضا مواد سیاه یا آمالگام را پس از طی نمودن مراحل لازم و انحصاری متناسب با فرم مورد نظر دندان های مراجعین بر روی دندان ها قرار دهد و پس از قرارگیری این مواد بر روی دندان نیز آمالگام به مراتب پس از گذشت زمانی کوتاه سفت تر می شود.

مهم ترین مزایای پر کردن دندان با مواد سیاه یا آمالگام

  • دوام و ماندگاری بالای مواد سیاه یا آمالگام جهت پر کردن و ترمیم دندان
  • میزان هزینه به صرفه و قیمتی مناسب
  • میزان مقاومت مواد سیاه در برابر ساییدگی

طول عمر آمالگام

در ادامه بررسی پرسش پر کردن دندان با مواد سیاه یا سفید فرقی دارد یا خیر؟ باید اشاره داشت میزان طول عمر مواد سیاه پر کردن دندان حداقل 10 و حداکثر 15 سال می باشد که یکی از مهم ترین و برترین مزایای آمالگام محسوب می گردد.

هزینه به صرفه و مناسب

در صورتی که تعداد دندان های افراد جهت ترمیم و پر کردن نیز زیاد باشد افراد می توانند با خیال راحت دندان هایشان را با مواد سیاه پر کنند زیرا مواد سیاه یا آمالگام نیز قیمت مناسب تری به نسبت مواد سفید یا کامپوزیت دارند و به همین جهت افراد می توانند از مواد سیاه برای ترمیم و پر کردن دندان های خود استفاده نمایند.

مقاومت آمالگام در برابر ساییدگی

از آنجا که ممکن است احتمال سایش دندان ها در طی زمان و به مرور افزایش یابد باید اشاره گردد میزان مقاومت آمالگام در برابر ساییدگی مناسب می باشد.

لذا تا به اینجا که اشاراتی به پر کردن دندان با مواد سیاه یا سفید شد، به مهم ترین مزایای بهره گیری از مواد سیاه جهت پر کردن دندان ها پرداختیم؛ حال نیاز است که به معایب این مواد اشاره کنیم.

معایب مواد سیاه یا آمالگام

همانطور که به مزایای این مواد اشاره نمودیم لازم می دانیم به معایب آن هم اشاره کنیم تا افراد بتوانند به خوبی با آمالگام آشنا شده و به پاسخ پر کردن دندان با مواد سیاه یا سفید  چه فرقی دارد پاسخ مناسبی دهند.

  • میزان مقاومت کم آمالگام در برابر غذاهای سرد و گرم
  • وجود جیوه در مواد سیاه یا آمالگام
  • رنگ سیاه آمالگام
  • تراشیدگی دندان ها

مقاومت در برابر غذاهای سرد و گرم

باید اشاره گردد مواد سیاه یا آمالگام در برابر این غذاها مقاومت کمی دارد و ممکن است به سبب غذاهای گرم و سرد به مرور زمان دچار شکستگی یا ترک خوردگی و..گردد.

جیوه موجود در آمالگام

همانطور که در ادامه اشاراتِ پر کردن دندان با مواد سیاه یا سفید اشاره شد، جهت ارائه اطلاعات مناسب از مواد سیاه بیان داشتیم این مواد دارای جیوه می باشند که باید بیان داشت از آنجا که ممکن است برخی به جیوه حساسیت داشته باشند نمی توانند از مواد سیاه جهت پر کردن دندان های خود استفاده نمایند زیرا میزان احتمال بروز حساسیت در ایشان نیز افزایش می یابد

رنگ مواد آمالگام

از آنجایی که این مواد رنگی متضاد با رنگ دندان های طبیعی افراد دارد سبب می گردد برخی در پر کردن دندان های خود با مواد سیاه تعلل کنند و برایشان سوال گردد پر کردن دندان با مواد سیاه یا سفید را با کدام یک از مواد ترمیمی برگزیند! و چه جنبه هایی از این مواد را در نظر گیرد!

تراشیدگی دندان ها

نیاز است که در بهره گیری از مواد سیاه ترمیمی آمالگام نیز جهت پیشبرد مناسب و مطلوب پر کردن دندان ها برخی قسمت های دندان ها که سالم هستند تراشیده شوند زیرا لازم است که این مواد به خوبی و محکمی بر روی دندان ها بچسبند و بدین سبب نیاز به فضا و حفره ای مناسب جهت چسبندگی به دندان ها نیز دارند.

لذا تا به اینجا هم به مزایا و هم به معایب مواد ترمیمی آمالگام جهت پر کردن و ترمیم نمودن دندان ها اشاره نمودیم بنابراین در راستای ارائه اطلاعات کامل تر در خصوص پر کردن دندان با مواد سیاه یا سفید به مواد سفید یا کامپوزیت هم اشاره می نماییم.

پر کردن دندان با مواد سیاه یا سفید

نکاتی بر ترمیم و پر کردن دندان با مواد سفید یا کامپوزیت

باید اشاره داشت تا به امروز بهره گیری از مواد ترمیمی کامپوزیت به جهت پر کردن دندان ها بسیار در حال پیشرفت بوده و به سبب اینکه سفید و هم رنگ با دندان های طبیعی افراد می باشد دارای محبوبیت بسیار بالایی می باشد.

لذا باید توجه داشت:

از مواد سفید یا کامپوزیت نیز می توان علاوه بر پر کردن دندان های آسیب دیده جلو و عقب نیز به منظور رفع عیوب دندانی دیگری که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم استفاده گردد که این مسئله سبب می گردد افراد بسیاری پیرامون تعلل بر پر کردن دندان با مواد سیاه یا سفید نیز به سبب رنگ مناسب و قابلیت رفع مشکلات دندانی با این مواد نیز به سمت و سوی این مواد ترغیب شوند.

البته باید اشاره گردد از کامپوزیت در اکثر مواقع جهت پر کردن دندان های جلو و از آمالگام جهت پر کردن دندان های عقب بهره گرفته می شود.

به طور کل توصیه می گردد:

بهتر است افراد پیش از هرگونه تصمیم و اقدامی جهت پر کردن دندان های خود پس از آگاهی از مزایا و معایب مواد سفید یا کامپوزیت نیز هر دو مواد سیاه یا سفید را با یکدیگر مقایسه نموده و سپس بهترین انتخاب را متناسب با نیاز و شرایط منحصر به فرد خود انتخاب نمایند.

مزایای پر کردن دندان با مواد سفید یا کامپوزیت ونیر

  • عدم نیاز به تراشیدگی دندان ها
  • زیباسازی دندان ها
  • میزان چسبندگی مناسب
  • رفع عیوب دندانی

عدم تراشیدن دندان

در ادامه بررسی تفاوت های پر کردن دندان با مواد سیاه یا سفید؛ باید اشاره داشت بر خلاف مواد سیاه، در کامپوزیت نیازی به تراشیدن دندان ها نیست و بدین سبب دندان ها در مدت زمان کوتاهی با کامپوزیت پر شده و ترمیم می شوند، ولیکن ممکن است در مواقعی دندانپزشک متخصص تراشیدگی جزئی و کمی را مهم و ضروری تلقی کنند.

زیباسازی دندان ها

از آنجایی که کامپوزیت با رنگ طبیعی دندان ها مطابقت دارد می تواند دندان های آسیب دیده را به شکلی طبیعی زیبا سازد.

چسبندگی مناسب

مواد سفید یا کامپوزیت می توانند به خوبی بر روی دندان ها قرار گیرند و چسبندگی خوبی دارند.

رفع عیوب دندانی

کامپوزیت دندانی علاوه بر پر کردن دندان ها می تواند به خوبی برخی مشکلات جزئی دندان ها که نیازی به ارتودنسی ندارند رفع کند فرضا عیوبی مثل:

  • شکستگی دندان ها
  • فاصله بین دندان ها
  • بیرون زدگی دندان ها
  • بد رنگی دندان ها
  • و..

با بهره گیری از مواد ترمیمی سفید یا کامپوزیت برطرف می شوند.

در ادامه بررسی تفاوت های پر کردن دندان با مواد سیاه یا سفید نیز به معایب مواد ترمیمی سفید یا کامپوزیت اشاره می کنیم.

معایب پر کردن دندان با مواد سفید یا کامپوزیت

  • میزان قیمت کامپوزیت
  • ماندگاری کامپوزیت

قیمت

هزینه پر کردن دندان با کامپوزیت نیز بیشتر از پر کردن دندان ها با مواد سیاه می باشد که سبب می گردد یکی از معایب پر کردن دندان با مواد سفید یا کامپوزیت محسوب گردد.

طول عمر کامپوزیت

ماندگاری مواد سفید یا کامپوزیت کمتر از طول عمر مواد سیاه یا آمالگام می باشد.

تا به اینجا در راستای بررسی ترمیم و پر کردن دندان به مواد سیاه یا سفید با مزایا و معایب هر دو اشاره شد و افراد می توانند پس از مقایسه و بررسی هر یک از این مواد بهترین نوع مواد را متناسب با نیازشان انتخاب کنند.

لذا افراد می توانند جهت پر کردن دندان با مواد سیاه یا سفید نیز با بالاترین کیفیت ممکن در کلینیک دندانپزشکی عرشیان با شماره درج شده تماس حاصل نمایند.

مقاله‌های مرتبط

ثبت ديدگاه