هر انسان چند واحد دندان دارد ؟

هر انسان چند واحد دندان دارد ؟

برای دریافت نوبت ویزیت رایگان کلیک کنید. برای دریافت لیست قیمت خدمات کلینیک دندانپزشکی عرشیان کلیک کنید تعداد دندان های هر انسان دندان های انسان را می توان از مهم ترین اجزای بدن او به شمار آورد که بدون این عضو زندگی روزمره برای هر کسی به شدت سخت می شود [...]

همراه دوستان خود مطالعه کنید!
همراه دوستان خود مطالعه کنید!

تعداد دندان های هر انسان

دندان های انسان را می توان از مهم ترین اجزای بدن او به شمار آورد که بدون این عضو زندگی روزمره برای هر کسی به شدت سخت می شود و مشکلات زیادی مانند مشکلات گوارشی به دنبال او خواهد آمد. اما باید بدانید برای اینکه این مجموعه به درستی کار کند ، چندین واحد دندان در طول روز مورد استفاده قرار میگیرند که هر کدام نیاز می باشد. ممکن است به دلایل مختلفی این سوال به وجود بیاید که هر انسان چند واحد دندان دارد ؟ ما در این مطلب قصد داریم تا دندان های انسان را از نظر تعداد و نوع به طور کامل مورد برسی قرار دهیم پس با ما همراه باشید.

منظور از هر واحد دندان انسان چیست ؟

ممکن است در زمان کامپوزیت کردن یا انجام هر خدمات درمانی با اصطلاح هر واحد دندان رو به رو شده باشید و این سوال برایتان به وجود آمده باشد که منظور از هر واحد دندان انسان چیست ؟ هر یک عدد دندانی که در دهان انسان وجود دارد یک واحد دندانی محسوب می شود. این سوال نیز بدون شک برای شما به وجود می آید که تعداد واحد های دندان در هر انسان اهمیت دارد ؟

چرا که هر خدمات درمانی دندان بر روی هر واحد صورت می گیرد و هزینه ای که دریافت می شود نیز بر اساس تعداد واحد های دندانی می باشد. البته به علت تفاوت دندان ها با یکدیگر طبیعتا نباید انتظار داشت که هزینه های دندان پزشکی بر روی همه دندان ها به یک اندازه باشد. بلکه این وسعت و نوع دندان است که بدون شک در هزینه ها تاثیر قابل توجهی دارد.

هر-انسان-چند-واحد-دندان-دارد-1

تعداد واحد های دندان هر انسان

به طور کلی هر انسان بالغ می تواند از 32 دندان برخوردار باشد. البته باید در نظر داشته باشید که 4 واحد از این دندان ها دندان های عقل می باشند که اگر در شرایط درستی رشد نکنند ، معمولا کشیده می شوند (وجود آن ها می تواند موجب پوسیدگی دندان های دیگر شود یا آن هارا نا مرتب کند. البته تشخیص این امر با پزشک می باشد و دستور کشیدن آن ها نیز باید توسط پزشک داده شود.)

هر انسان چند واحد دندان دارد ؟

اما فارغ از دندان های عقل انسان های بالغ از 28 دندان اصلی برخوردار می باشند که به تفکیک به این شرح می باشند :

دندان های پیش :

به دندان های خرگوشی نیز مشهور هستند (دو دندان جلو فک بالا)  و  و در مجموع هشت دندان جلو محسوب می شوند که بیشترین جنبه زیبایی را در میان دندان ها دارند. از این دندان ها 4  عدد در فک بالا قرار دارد که به طور طبیعی به نسبت چهار دندان پایینی از سایز بزرگتری برخوردار می باشند.

دندان های نیش :

این دندان ها که از نظر شکلی در حیوانات گوشت خوار دیده می شود دندان های شماره 3 می باشند و وظیفه سوراخ کردن تکه های غذا را دارند و از ما بقی دندان ها تیز تر می باشند. دندان های نیش 4 عدد هستند که دو عدد در بالا و در دو طرف دندان های پیش قرار دارند و دو عدد دیگر نیز در پایین و مانند دندان های بالا در کنار دندان های پیش می باشند.

دندان های آسیای کوچک :

دندان های آسیا را به طور کلی می توان مهم ترین دندان های انسان معرفی کرد که به گفته متخصصان 60 درصد از وظایف دندان ها (و حتی بیشتر) بر عهده این دندان ها می باشد. از نظر وسعت دندان های آسیا از ما بقی بزرگتر می باشند. اما خود دندان های آسیا نیز از نظر بزرگی به دو دسته آسیا بزرگ و آسیا کوچک تبدیل می شوند که دندان های آسیا کوچک 8 عدد (4 عدد در هر فک) می باشند و دندان های 5 و 6 انسان را تشکیل می دهند.

خوب است بدانید به طور معمولا دندان های آسیا کوچک (به خصوص دندان 5) آسیب پذیر ترین دندان های انسان می باشند و زودتر از سایر دندان ها پوسیده می گردند. چرا که با وجود سایز کوچکی که دارند بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و به همین علت باید به خوبی از آن ها نگهداری کرد.

هر انسان چند واحد دندان دارد

هر انسان چند واحد دندان دارد

دندان های آسیا بزرگ :

در نهایت نوبت به بزرگترین دندان های انسان می رسد که بیشتر جویدن های روزمره ما با این دندان های انجام می شود. در انسان بالغ 8 عدد دندان آسیا بزرگ وجود دارد که شامل دندان های 6 و 7 می شود. دندان های 7 که عقب ترین دندان ها می باشند به علت عدم دسترسی ممکن زودتر از ما بقی خراب شوند پس حتما در زمان نظافت دندان ها به شماره های 7 توجه نمایید.

چگونه دندان ها شماره گذاری می شوند ؟

ممکن است در زمان مراجعه به دندان پزشکی شنیده باشید که برای مثال دندان 7 بالا نیاز به ترمیم دارد (فوقا نیز شماره دندان ها را در هر نوع دندان مشخص نموده ایم.) اما این شماره گذاری دندان ها چگونه صورت می گیرد. برای اینکه شماره هر کدام از دندان های خود را در فک ها بفهمید باید از وسط دندان های خود را به چهار قسمت تقسیم کنید :

  • هفت دندان بالا سمت راست
  • هفت دندان بالا سمت چپ
  • هفت دندان پایین سمت راست
  • هفت دندان پایین سمت چپ

سپس از  دندان پیش (خرگوشی) که جلو ترین دندان محسوب می شود را شماره 1 قرار دهید و به خوبی می ببنید که 7 دندان در هر سمت وجود دارد. دندان های شما با این شماره ها شناخته می شوند و مشخص می گردند.

هر انسان چند واحد دندان دارد ؟

در مجموع 28 واحد دندان در هر انسان وجود دارد که در صورت وجود دندان عقل (دندان های شماره 8) به 32 عدد افزایش پیدا می کند. هر کدام از این دندان ها ارزش بسیار زیادی دارند و از دست دندان هر کدام مشکلات زیادی برای شما به وجود می آورند. پس به نگهداری درست از هر 28 دندان توجه نمایید.

امیدواریم از این مطلب استفاده برده باشید.

سوالات متداول در مورد دندانپزشکی

روش‌های مختلف جرم‌گیری دندان به چه صورت می‌باشد؟1402/10/19 15:09:59

علاوه بر آنکه جرم گیری را می توان به دو صورت دستی و دستگاهی انجام داد بلکه به صورت عمیق و سطحی نیز قابل انجام است.

آیا جرم‌گیری دندان به لثه‌ها و ساختار دندان آسیب میزند؟1402/10/19 15:09:06

به هیچ عنوان امکان آسیب جدی به دندان ها در زمان جرم گیری دندان وجود ندارد.

قیمت جرم گیری دندان به چه صورت می‌باشد؟1402/10/19 15:08:22

شما می توانید جهت کسب اطلاعات لازم در مورد قیمت دقیق جرم گیری دندان لیست قیمت 1402 را در این صفحه مشاهده کنید.

چه عوارضی ممکن است بعد از کشیدن دندان ایجاد شود؟1402/10/4 20:16:24
  • عفونت
  • خونریزی شدید
  • آسیب به دندان‌های مجاور
  • درد مزمن

در صورت مشاهده هر یک از این علائم بعد از کشیدن دندان، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

بعد از کشیدن دندان چه اتفاقی می‌افتد؟1402/10/4 20:15:48

بعد از کشیدن دندان، ممکن است درد، تورم و کبودی در محل استخراج دندان احساس کنید. همچنین ممکن است خونریزی از محل استخراج دندان وجود داشته باشد. این علائم معمولاً طی چند روز برطرف می‌شوند.

در اینجا چند نکته برای بهبودی بعد از کشیدن دندان آورده شده است:

  • از مسکن بدون نسخه برای کنترل درد استفاده کنید.
  • از یخ برای کاهش تورم و درد استفاده کنید.
  • از تف کردن خودداری کنید، زیرا می‌تواند باعث خونریزی بیشتر شود.
  • از خوردن غذاهای سفت یا داغ در ناحیه اطراف دندان کشیده شده خودداری کنید.
  • از مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن در ناحیه اطراف دندان کشیده شده خودداری کنید.
کشیدن دندان چگونه انجام می‌شود؟1402/10/4 20:14:59

روش کشیدن دندان بسته به موقعیت دندان و شرایط بیمار متفاوت است. با این حال، در بیشتر موارد، این عمل به صورت زیر انجام می‌شود:

  • دندانپزشک از بی حسی موضعی برای بی حس کردن دندان استفاده می‌کند.
  • دندانپزشک دندان را با استفاده از ابزارهای مخصوص از دهان خارج می‌کند.
  • دندانپزشک در محل استخراج دندان یک پانسمان قرار می‌دهد.
مراقبت های بعد از فلوراید تراپی چگونه است؟1402/10/4 13:39:31

مراقبت های بعد از فلوراید تراپی، به نوع فلوراید تراپی انجام شده بستگی دارد. به طور کلی، توصیه می‌شود تا چند ساعت بعد از فلوراید تراپی، از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ناحیه مورد نظر خودداری کنید.

هزینه فلوراید تراپی چقدر است؟1402/10/4 13:38:55

هزینه فلوراید تراپی، به عوامل مختلفی مانند نوع فلوراید تراپی، روش انجام فلوراید تراپی، و دندانپزشک مورد نظر بستگی دارد. به طور کلی، هزینه فلوراید تراپی، از چند هزار تومان تا چند میلیون تومان متغیر است.

عوارض فلوراید تراپی چیست؟1402/10/4 13:38:21

فلوراید تراپی، معمولاً عوارض جانبی خاصی ندارد. با این حال، در برخی موارد، ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی خفیفی مانند حساسیت دندان ها یا سفید شدن بیش از حد دندان ها شود.

چه کسانی نیاز به فلوراید تراپی دارند؟1402/10/4 13:37:53

همه افراد، به ویژه کودکان و نوجوانان، به فلوراید تراپی نیاز دارند. با این حال، برخی از افراد بیشتر در معرض خطر پوسیدگی دندان هستند و ممکن است نیاز به فلوراید تراپی بیشتری داشته باشند. از جمله این افراد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کودکان و نوجوانان: کودکان و نوجوانان، به دلیل اینکه دندان های آنها هنوز در حال رشد هستند، بیشتر در معرض خطر پوسیدگی دندان هستند.

افراد مبتلا به بیماری های لثه: بیماری لثه، می‌تواند باعث کاهش مقاومت دندان ها در برابر پوسیدگی شود.

افراد مبتلا به برخی بیماری های خاص: برخی از بیماری های خاص، مانند بیماری سلیاک، می‌توانند خطر ابتلا به پوسیدگی دندان را افزایش دهند.

انواع فلوراید تراپی کدامند؟1402/10/4 13:36:58

فلوراید موضعی: فلوراید موضعی، به صورت موضعی روی دندان ها اعمال می‌شود. از جمله انواع فلوراید موضعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خمیر دندان فلوراید
  • دهانشویه فلوراید
  • ژل فلوراید
  • وارنیش فلوراید

فلوراید سیستمیک: فلوراید سیستمیک، از طریق دهان یا تزریق وارد جریان خون می‌شود. از جمله انواع فلوراید سیستمیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرص فلوراید
  • قطره فلوراید
  • آب فلوراید
فلوراید تراپی چیست؟1402/10/4 13:35:53

فلوراید تراپی، یک روش درمانی است که برای تقویت مینای دندان و کاهش خطر پوسیدگی دندان استفاده می‌شود. فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که به طور طبیعی در آب، غذا، و برخی محصولات مراقبت از دهان وجود دارد.

کشیدن دندان چیست؟1402/10/3 19:42:36

کشیدن دندان یک عمل دندانپزشکی است که برای برداشتن دندان از دهان انجام می‌شود. این عمل معمولاً برای دندان‌هایی انجام می‌شود که قابل ترمیم نیستند، مانند دندان‌هایی که پوسیدگی زیادی دارند، یا دندان‌هایی که به دلیل بیماری یا آسیب قابل نجات نیستند.

هزینه جرم گیری دندان چقدر است؟1402/10/1 19:06:22

هزینه جرم گیری دندان، به عوامل مختلفی مانند میزان تجمع جرم و پلاک دندانی، روش جرم گیری مورد استفاده، و دندانپزشک مورد نظر بستگی دارد. به طور کلی، هزینه جرم گیری دندان، بین … تا … هزار تومان است.

چه زمانی باید برای جرم گیری دندان اقدام کنم؟1402/10/1 19:05:41

توصیه می شود هر 6 ماه یک بار برای جرم گیری دندان به دندانپزشک مراجعه کنید. با این حال، اگر دچار بیماری های لثه هستید، ممکن است نیاز باشد که هر 3 ماه یک بار برای جرم گیری دندان اقدام کنید.

بعد از جرم گیری دندان چه کاری باید انجام دهم؟1402/10/1 19:05:05

بعد از جرم گیری دندان، ممکن است دندان های شما کمی حساس شوند. برای کاهش حساسیت دندان ها، می توانید از خمیر دندان های مخصوص دندان های حساس استفاده کنید. همچنین، توصیه می شود تا چند روز بعد از جرم گیری دندان، از مصرف غذاهای سفت و چسبنده خودداری کنید.

جرم گیری دندان درد دارد؟1402/10/1 19:04:16

در اکثر موارد، جرم گیری دندان، دردناک نیست. با این حال، در برخی افراد، ممکن است در حین جرم گیری دندان، احساس ناراحتی یا سوزش داشته باشند.

جرم گیری دندان چه مدت طول می کشد؟1402/10/1 19:03:27

مدت زمان جرم گیری دندان، به میزان تجمع جرم و پلاک دندانی و همچنین روش جرم گیری مورد استفاده بستگی دارد. به طور کلی، جرم گیری دندان، حدود 30 دقیقه طول می کشد.

جرم گیری دندان بهتر است یا بروساژ دندان؟1402/10/1 19:02:44

انتخاب روش جرم گیری یا بروساژ دندان، به عوامل مختلفی مانند میزان تجمع جرم و پلاک دندانی، سلامت لثه ها، و سن فرد بستگی دارد. اگر جرم و پلاک دندانی شما زیاد است، یا دچار بیماری های لثه هستید، جرم گیری دندان، روش مناسب تری برای شما است. اگر جرم و پلاک دندانی شما کم است، یا لثه های سالمی دارید، بروساژ دندان، روش مناسبی برای شما است.

تفاوت جرم گیری و بروساژ دندان چیست؟1402/10/1 19:01:51

جرم گیری و بروساژ دندان، دو روش مختلف برای تمیز کردن دندان ها هستند. تفاوت اصلی بین این دو روش، در عمق تمیز کردن دندان ها است. جرم گیری دندان، یک روش عمیق برای تمیز کردن دندان ها است که در آن جرم و پلاک دندانی از سطح دندان ها و لثه ها برداشته می شود. بروساژ دندان، یک روش سطحی برای تمیز کردن دندان ها است که در آن پلاک دندانی از سطح دندان ها برداشته می شود.

بروساژ دندان چیست؟1402/10/1 19:01:15

بروساژ دندان، فرآیندی است که در آن سطح دندان ها با استفاده از خمیر دندان و مسواک، تمیز و صیقل داده می شود. بروساژ دندان، علاوه بر اینکه باعث از بین رفتن پلاک دندانی می شود، می تواند باعث سفید شدن دندان ها نیز شود.

جرم گیری دندان چیست؟1402/10/1 19:00:31

جرم گیری دندان، فرآیندی است که در آن جرم و پلاک دندانی از سطح دندان ها و لثه ها برداشته می شود. جرم دندان، یک لایه سخت و زردرنگ است که در اثر تجمع پلاک دندانی و املاح موجود در بزاق تشکیل می شود. جرم دندان، علاوه بر اینکه باعث بدبو شدن دهان می شود، می تواند باعث ایجاد بیماری های لثه مانند ژنژیویت و پریودنتیت شود.

چه زمانی باید دندان عقل کشیده شود؟1402/10/1 18:48:09

دلایل مختلفی برای کشیدن دندان عقل وجود دارد. از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم فضای کافی در فک برای رشد دندان عقل
  • زاویه نامناسب رشد دندان عقل
  • ایجاد پوسیدگی یا بیماری لثه در اطراف دندان عقل
  • گیر کردن غذا بین دندان عقل و سایر دندان ها
  • درد یا ناراحتی در ناحیه دندان عقل

اگر دندان عقل شما در یکی از شرایط زیر قرار دارد، باید با دندانپزشک خود در مورد کشیدن آن مشورت کنید:

  • دندان عقل شما به طور کامل رشد نکرده است و یا به طور کامل در فک قرار نگرفته است.
  • دندان عقل شما در کنار سایر دندان ها قرار گرفته است و باعث ایجاد مشکلاتی مانند پوسیدگی یا بیماری لثه شده است.
  • دندان عقل شما باعث درد یا ناراحتی در ناحیه فک شما شده است.
آیا جرم گیری باعث سفید شدن دندان می شود؟1402/9/19 17:40:53

جرم گیری می تواند به سفید شدن دندان ها کمک کند، اما تأثیر آن به میزان جرم موجود روی دندان ها بستگی دارد. برای سفید کردن بیشتر دندان ها، ممکن است نیاز به بلیچینگ دندان نیز داشته باشید.

آیا جرم گیری باعث حساسیت دندان می شود؟1402/9/19 17:40:22

در برخی موارد، جرم گیری می تواند باعث حساسیت دندان به سرما یا گرما شود. این حساسیت معمولاً موقتی است و طی چند روز برطرف می شود.

آیا جرم گیری دندان ها را خراب می کند؟1402/9/19 17:39:50

خیر، جرم گیری دندان ها را خراب نمی کند. در واقع، جرم گیری می تواند به محافظت از دندان ها در برابر پوسیدگی و بیماری لثه کمک کند.

عوارض جانبی جرم گیری چیست؟1402/9/19 17:39:05

عوارض جانبی جرم گیری معمولاً خفیف و کوتاه مدت هستند. شایع ترین عوارض جانبی عبارتند از:
خونریزی خفیف از لثه
حساسیت دندان به سرما یا گرما
درد خفیف در فک

جرم گیری چگونه انجام می شود؟1402/9/19 17:38:26

جرم گیری معمولاً توسط دندانپزشک یا متخصص بهداشت دهان انجام می شود. دندانپزشک از یک ابزار دستی یا اولتراسونیک برای برداشتن پلاک و جرم استفاده می کند. سپس، دندانپزشک از یک برس برای صاف کردن سطح دندان ها استفاده می کند.

چه کسی نیاز به جرم گیری دارد؟1402/9/19 17:37:43

همه افراد، به ویژه افرادی که مستعد ابتلا به بیماری لثه هستند، باید سالی دو بار جرم گیری انجام دهند. افرادی که سیگار می کشند، دیابت دارند یا رژیم غذایی نامناسبی دارند نیز باید در معرض خطر بیشتری برای بیماری لثه قرار بگیرند.

مقاله‌های مرتبط

ثبت ديدگاه

Go to Top