معایب کامپوزیت دندان

معایب کامپوزیت دندان

  کامپوزیت دندان از جمله روش‌هایی است که برای رفع ایرادات و نواقص دندان‌ها و بازگردانی آن‌ها به ظاهر طبیعی و زیباسازی بکار می‌رود. کامپوزیت دندان از جمله روش‌های ترمیم دندان است که سلامتی دندان‌ها را به آن بازمی‌گرداند. و نواقصی چون وجود ترک بر روی دندان‌ها، رنگ زرد دندان‌ها و.‌.. را رفع خواهد کرد. [...]

همراه دوستان خود مطالعه کنید!
همراه دوستان خود مطالعه کنید!

 

کامپوزیت دندان از جمله روش‌هایی است که برای رفع ایرادات و نواقص دندان‌ها و بازگردانی آن‌ها به ظاهر طبیعی و زیباسازی بکار می‌رود. کامپوزیت دندان از جمله روش‌های ترمیم دندان است که سلامتی دندان‌ها را به آن بازمی‌گرداند. و نواقصی چون وجود ترک بر روی دندان‌ها، رنگ زرد دندان‌ها و.‌.. را رفع خواهد کرد. کامپوزیت دندان معایبی را نیز به دنبال دارد. در این مقاله به بررسی معایب کامپوزیت دندان‌ می‌پردازیم.

معایب کامپوزیت دندان

در دنیای امروز زیبایی حرف اول را می‌زند؛ از جمله مولفه‌های اصلی زیبایی و جذابیت چهره، داشتن لبخندی دلنشین و دندان‌هایی بی‌نقص است. امروزه روش‌های مختلفی برای زیباسازی دندان‌ها و ترمیم آن‌ها به وجود آمده که از جمله‌ی این روش‌ها، کامپوزیت دندان می‌باشد. کامپوزیت دندان‌ از طریق روش‌های مختلفی انجام می‌شود. در این روش با استفاده از مواد مخصوص همچون رزین یک روکش برای پوشاندن سطوح دندان‌ها و رفع ایرادات ظاهری آن ایجاد میشود. این روکش مطابق با استانداردهای دندانپزشکی ساخته می‌شود. در واقع این روکش، کمک زیادی به رفع مشکلاتی همچون رنگ بد دندان‌، فاصله دار بودن و کجی دندان‌ها می‌کند. اما باید اشاره کرد که کامپوزیت دندان عوارض و معایبی را نیز به دنبال دارد. در ادامه به بررسی معایب کامپوزیت دندان‌ها می‌پردازیم‌.

عوارض کامپوزیت دندان

 

مقاومت و استحکام کم کامپوزیت

یکی دیگر از معایب کامپوزیت دندان‌ها، میزان استحکام و مقاومت پایین کامپوزیت است. کامپوزیت دندان در برابر لمینت سرامیکی دندان‌ها، دارای میزان استحکام و مقاومت پایین‌تری است. در صورت ورود فشار زیاد به لایه‌ی کامپوزیتی دندان‌ها، این لایه ممکن است دچار شکستگی شده و یا ترک بردارد. لذا بهتر است که افراد از خوردن غذاهای سخت و سفت پرهیز کنند. چرا که فشار زیادی را به دندان‌ها وارد می‌کنند. همچنین باید از برقراری تماس بین دندان‌ها و اجسام سفت، تا حد امکان خودداری کنند. در این صورت می‌توانند طول عمر کامپوزیت دندان‌ها را افزایش دهند. البته باید اشاره کرد که در صورت ورود آسیب به دندان‌ها، می‌توان به آسانی لایه‌ی کامپوزیتی قرار گرفته بر روی دندان‌ها را ترمیم کرد. کامپوزیت دندان همچنین ممکن است باعث بروز حساسیت‌ و یا عفونت‌ لثه‌ای شود. البته با رعایت نکات بهداشتی می‌توان از این موارد جلوگیری کرد.

 

تغییر رنگ کامپوزیت

از جمله دیگر معایب کامپوزیت دندان‌، تغییر رنگ لایه‌ی کامپوزیتی نصب شده بر روی دندان‌ است‌. بسیاری از افراد بیشتر به دلیل افزایش زیبایی دندان‌های خود، آن‌ها را کامپوزیت می‌کنند. به بیان دیگر هدف اصلی افراد از کامپوزیت کردن دندان‌های خود، رفع ایرادات ظاهری و زیباسازی دندان‌ است. کامپوزیت دندان در جهت  داشتن لبخندی سفید و جذاب است.

رزین مورد استفاده برای کامپوزیت دندان‌ها، دوام پایینی در برابر تغییر رنگ دارد و موادی که باعث تغییر رنگ می‌شوند را به آسانی جذب می‌کنند. به همین دلیل بعد از گذشت مدتی از طول عمر کامپوزیت دندان‌ها، ممکن است که افراد با تغییر رنگ آن‌ها مواجه شوند. توصیه‌ی مهم این است که برای جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت، بهتر از خوردن غذاها و یا آشامیدن نوشیدنی‌هایی که باعث تغییر رنگ کامپوزیت می‌شوند، تا حد زیادی خودداری کرده و از میزان مصرف زیاد آن‌ها در طول روز کم کرد.

 

از دیگر معایب کامپوزیت دندان: طول عمر پایین

از جمله مهم‌ترین معایب کامپوزیت دندان‌ها، طول عمر پایین آن است. برای ساخت روکش کامپوزیتی دندان‌ها از مواد مخصوص و لاستیکی که رزین کامپوزیت نامیده می‌شوند، استفاده می‌شود. با وجود استحکام بالای این روکش کامپوزیتی و مواد بکار رفته برای ساخت آن، طول عمر این مواد به طور چشم‌گیری پایین بوده و می‌توان گفت که در مقابل لمینت سرامیکی، کامپوزیت دندان دوام و طول عمر کمتری دارد‌.

با این وجود افراد می‌توانند با رعایت نکات بهداشتی و استفاده مداوم از مواد مختلف برای حفظ سلامتی دندان‌ها و همچنین عدم مصرف زیاد نوشیدنی‌ها و غذاهای مضر برای کامپوزیت دندان‌؛ طول عمر آن را افزایش داد. در واقع مراقبت از کامپوزیت دندان در طول عمر آن بسیار مهم است.

 

مقاله‌های مرتبط

ثبت ديدگاه