عوارض کامپوزیت دندان

عوارض کامپوزیت دندان

عوارض کامپوزیت دندان داشتن دندان‌های سفید و زیبا، خواسته‌ی تمام کسانی است که به زیبایی خود اهمیت می دهند. خوشبختانه امروزه روش‌های گوناگونی برای زیباسازی دندان‌ و رفع ایراداتی چون رنگ بد و یا کجی و فاصله دار بودن آن‌ها وجود دارد که از جمله این روش‌ها، می‌توان به کامپوزیت دندان  اشاره کرد. اما هر [...]

همراه دوستان خود مطالعه کنید!
همراه دوستان خود مطالعه کنید!

عوارض کامپوزیت دندان

داشتن دندان‌های سفید و زیبا، خواسته‌ی تمام کسانی است که به زیبایی خود اهمیت می دهند. خوشبختانه امروزه روش‌های گوناگونی برای زیباسازی دندان‌ و رفع ایراداتی چون رنگ بد و یا کجی و فاصله دار بودن آن‌ها وجود دارد که از جمله این روش‌ها، می‌توان به کامپوزیت دندان  اشاره کرد. اما هر عملی معایب و عوارض و البته فوایدی دارد که افراد بر اساس آن دست به انتخاب می زنند. در این مطلب ما قصد داریم تا عوارض کامپوزیت دندان را برسی کنیم تا امکان تصمیم گیری آگاهانه برای شما میسر باشد.

در کامپوزیت دندان که کامپوزیت ونیر نیز نامیده می‌شود با استفاده از مواد مخصوص که از جنس پلاستیک هستند، یک روکش بسیار نازک و متناسب با ساختار دندان‌ بر روی آن‌ها نصب می‌شود و نواقصی چون رنگ زرد دندان‌ و یا فاصله‌ی زیاد بین آن‌ها را رفع می‌کنند.ماده‌ی مورد استفاده برای ساخت روکش دندان‌ها، همان ماده‌ای است که در برای پر کردن دندان‌ها از آن استفاده می‌شود. برای انجام چنین کاری ممکن است عوارضی برای فرد به وجود بیاید .در ادامه به بررسی عوارض کامپوزیت دندان می‌پردازیم.

عوراض کامپوزیت دندان

باید گفت که کسب اطلاعات درباره عوارض کامپوزیت دندان دغدغه کسانی است که به دنبال زیبایی دندان های خود هستند. در عین حال میخواهند که با کمترین آسیب ممکن و حفظ سلامتی به این زیبایی دست پیدا کنند. پیش از آنکه درباره عوارض کامپوزیت دندان بدانید، باید درباره کامپوزیت دندان اطلاعات کافی داشته باشید. کامپوزیت دندان چیست؟ هزینه کامپوزیت دندان چقدر است؟ چه مواردی میتواند باعث شود کامپوزیت دندان هایتان بهتر و سالم تر باشد؟  در این مقاله درباره مزایا و معایب کامپوزیت برایتان خواهیم گفت. برای اطلاعات بیشتر درباره کامپوزیت دندان کافی است روی لینک مقابل کلیک کنید: کامپوزیت دندان راز نهفته زیبایی شما [قیمت + آپدیت 1402]

مزایای کامپوزیت دندان

قبل از بررسی عوارض کامپوزیت دندان‌ها، بهتر است که مزایای بکارگیری این روش از زیبا سازی دندان‌ را بررسی کرد. کامپوزیت دندان از جمله روش های پرطرفدار طراحی لبخند است. چرا که مزایا و قیمت مناسب این روش، افراد زیادی را به خود جذب کرده است.

از جمله مزایای کامپوزیت دندان‌، می‌توان به هزینه‌ی مناسب آن در مقابل لمینت سرامیکی دندان اشاره کرد. علاوه بر آن برای کامپوزیت نیاز به تعداد جلسات زیاد وجود نخواهد داشت. در واقع کامپوزیت دندان‌ در یک جلسه قابل انجام است. کامپوزیت دندان را بدون تراشیدن و ایجاد تغییر در مینای دندان می‌توان انجام داد.

در صورت ورود آسیب به لایه‌ی کامپوزیتی قرار گرفته بر روی دندان‌، می‌توان به آسانی آن را ترمیم کرد و نواقص رخ داده را رفع کرد. روکشی که در کامپوزیت بر روی دندان‌ نصب می‌شود، بطور مستقیم قابل نصب است. در روش کامپوزیت نیازی به طراحی و قالب‌گیری برای ساخت روکش وجود ندارد. این موضوع یکی از مزایای کامپوزیت دندان محسوب می شود.

معایب و عوارض کامپوزیت دندان‌

همانطور که فوقا گفتیم برای اینکه بتوانیم در مورد کامپوزیت تصمیم گیری بهتری داشته باشیم علاوه بر برسی مزایا باید معایب کامپوزیت دندان را نیز مد نظر داشته باشیم. مهم ترین عوارض کامپوزیت دندان به این شرح می باشد:

داشتن طول عمر

اولین عیب یا می توان گفت عوارض کامپوزیت دندان داشتن طول عمر است. این روکش های زیبایی که لبخند درخشانی را به شما هدیه کرده است با وجود مراقبت های زیاد نهایتا 7 تا 8 سال دوام می آورند. البته باید گفت که امروزه به سختی می توان چیزی را پیدا کرد که از بین نرود و طول عمر نداشته باشد و حتی دندان های طبیعی انسان هم پوسیده شده و از بین می روند. اما در نهایت در طول این 7 سال کامپوزیت بهترین لبخند را به شما هدیه می دهد و البته پس از آن نیز قابلیت جایگزینی دارد.

طول عمر کمتر در مقایسه با لمینت

از جمله معایب و عوارض مپوزیت دندان‌، مقاومت و استحکام پایین روکش کامپوزیتی در برابر لمینت سرامیکی است. علاوه بر آن طول عمر کامپوزیت نیز کمتر از لمینت سرامیکی است. یعنی در طول دراز مدت و در صورت عدم نگهداری خوب از آن ممکن است استهلاک بیشتری داشته باشد و زودتر از بین برود و این یکی از عوارض کامپوزیت در مقایسه با لمینت محسوب میشود. اما در نهایت به علت آنکه قیمت کمتری دارد به صرفه تر محسوب می شود همچنان می تواند یکی از انتخاب های شما باشد.

تغییر رنگ

علت ابتدایی که هر کسی به کامپوزیت روی می آورد داشتن دندان های مرتب و البته سفید می باشد. به همین علت است که حفظ سفیدی کامپوزیت در دراز مدت از اهمیت زیادی دارد. باید گفت یکی از عوارض کامپوزیت دندان تغییر رنگ است البته در صورتی که مراقبت ها لازم از آن صورت نگیرد. در حقیقت رنگ کامپوزیت شما تغییر نمی کند مگر آنکه با خوردن غذاهای رنگی به طور مداوم خودتان موجب تغییر رنگ آن شوید. علی الخصوص خوردن آشامیدنی و خوردنی های رنگی در هفته اول کامپوزیت می تواند رنگ آن را به سرعت تغییر دهد. در غیر این صورت می توانید مطمن باشید که این عیب یا عوارض کامپوزیت برای شما اتفاق نمی افتد.

شکستگی

یکی دیگر از عوارض کامپوزیت دندان شکستن آن است.طبیعتا مقاومت این روکش به نسبت دندان های طبیعی سالم کمتر می باشد و به همین علت امکان شکستن آن بالاتر می باشد. با این وجود اگر از جویدن یا خرد کردن موارد غذایی سفت با دندان هایتان جلوگیری کنید و آن ها را به هم فشار ندهید می توانید مطمن باشید که مشکلی برای آن ها به وجود نمی آید. همچنین در صورتی که روش های مراقبت از کامپوزیت دندان را رعایت نکنید ، امکانلب پر شدن آن نیز وجود دارد که از زیبایی ظاهری آن کم می کند.

احتمال آسیب دیدن مینا دندان

در روش هایی از کامپوزیت دندان نیاز به تراش دادن خود دندان طبیعی می باشد. تراش دادن دندان ممکن است عوارضی برای شما به همراه داشته باشد که یکی از آن ها از بین رفتن مینای دندان است. از بین رفتن مینای دندان که یکی از عوارض کامپوزیت دندان می باشد ممکن است طول عمر دندان های طبیعی را کاهش دهید. البته بهتر است در این مورد با پزشک متخصص خود در این زمینه صحبت کنید به طور دقیق به کسب اطلاعات لازم بپردازید.

عوارض کامپوزیت دندان

امکان پوسیدگی دندان

در بعضی موارد ممکن است که دندانپزشکان برای نصب روکش کامپوزیتی بر روی دندان‌، به تراشیدن مینای دندان نیاز پیدا کنند؛ اگر این کار به شیوه‌ی نامناسبی انجام شود، ممکن است که دندان‌ دچار پوسیدگی شود. مواد مورد استفاده برای کامپوزیت دندان‌، باید به شیوه‌ای حرفه‌ای و درست و توسط یک دندانپزشک ماهر بکار بروند؛ میتوان روی این موضوع تاکید کرد که از جمله عوارض کامپوزیت دندان و استفاده‌ نادرست از مواد کامپوزیت، بروز بیماریهای مختلف دندانی و لثه ای است. اما می توانید این عوارض را با انتخاب یک دکتر حرفه ای و کار درست تا حد مطلوبی کاهش دهید به طوری که نیازی به نگرانی نباشد.

حساسیت به مواد کامپوزیت

 از جمله عوارض دیگر کامپوزیت می‌توان به رخداد حساسیت‌های مختلف در نواحی لثه‌ و دهان فرد اشاره کرد. در حقیقت برای کامپوزیت دندان از مواد شیمیایی استفاده می شود که دهان هر کسی نمی تواند آن را تحمل کند.مواد بکار رفته برای کامپوزیت دندان‌، ممکن است که با ساختار دهان و دندان هر فردی سازگار نباشد. این عدم سازگاری می تواند سبب بروز حساسیت‌ برای آن‌ها شود. علاوه بر آن ممکن است که برای تنظیم لایه‌ی کامپوزیتی، مشکلاتی رخ دهد. یعنی ساختاری متناسب با ساختار دندان‌ به وجود نیاید. البته این عوارض موقتی بوده و قابل ترمیم هستند. به همین علت نیاز نیست برای این مورد از عوارض کامپوزیت دندان نگران باشید و کافیست به پزشک خود اعتماد کنید.

این چند مورد را می توان مهم ترین عوارض کامپوزیت دندان به شما آورد. شمایید که بر اساس عوارض آن و فواید آن که داشتن لبخندی زیبا می باشد انتخاب می کنید. اگر قصد کامپوزیت دندان خود را دارید کافیست با ما تماس بگیرید و از خدمات کامپوزیت و لمینت کلینیک تخصصی عرشیان بهره ببرید.

 

چگونه عوارض کامپوزیت دندان را کاهش دهیم؟

واقعیت این است که اگر تصمیم به کامپوزیت دارید، با وجود مواردی که برایتان نوشتیم، راه هایی وجود دارد که این عوارض را کاهش دهید. یکی از مواردی که بسته به انتخاب شماست و میتواند عوارض کامپوزیت دندان را کاهش دهد، انتخاب پزشک معالج است. در واقع این موضوع اصلی ترین موردی است که باید در نظر باشید. تخصص و تبحر پزشک در استفاده از کامپوزیت میتواند زیبایی و سلامتی دندان هایتان را تضمین کند. چرا که با تکیه بر این تخصص میتوان مطمین بود پزشک معالج شما از موادی استفاده میکند که خوب بودن آن قبلا به پزشک اثبات شده.

همچنین میتواند با تکیه بر همان تخصص و تجربه به گونه ای کامپوزیت را روی دندان شما نصب کند که آسیبی به لثه ها وارد نشود. کلینیک دندانپزشکی عرشیان این ادعا را دارد که با انتخاب بهترین متخصصین و دندانپزشکان فضایی را فراهم آورده است که شما عزیزان بتوانید بدون مشکل و ترس از عوارض احتمالی، زیبایی را به دندان های خود هدیه دهید. برای مشاوره و یا کسب اطلاعات کافی است با شماره های ما در تماس باشید:  02177446466  –  09127915490

مقاله‌های مرتبط

ثبت ديدگاه