علت ورم و درد دندان بعد از عصب کشی

علت ورم و درد دندان بعد از عصب کشی

علت ورم و درد دندان بعد از عصب کشی چیست؟ یکی از سوالاتی که بین متقاضیان پس از عصب کشی دندان رخ می دهد این است که علت ورم و درد دندان بعد از عصب کشی چیست؟ لازم به ذکر است که وجود درد دندان پس از عصب کشی نیز کاملا طبیعی می باشد البته [...]

همراه دوستان خود مطالعه کنید!
همراه دوستان خود مطالعه کنید!

علت ورم و درد دندان بعد از عصب کشی چیست؟

یکی از سوالاتی که بین متقاضیان پس از عصب کشی دندان رخ می دهد این است که علت ورم و درد دندان بعد از عصب کشی چیست؟ لازم به ذکر است که وجود درد دندان پس از عصب کشی نیز کاملا طبیعی می باشد البته زمانی که در حداقل چند ساعت این درد وجود داشته باشد..

اما جالب توجه است که برخی حتی پس از عصب کشی هم دردی را احساس نمی کنند..

لازم به ذکر است که میزان وجود درد برای هر یک از افراد ممکن است متغیر باشد فرضا برخی تنها چند ساعت اذیت می شوند و برخی تا یک هفته این درد را تحمل می کنند ولیکن دلت دندان در عرض تقریبا یک هفته نیز به حداقل ممکن می رسد.

ولیکن اگر درد دندان بیش از یک هفته ادامه یابد نیاز است که مجددا به دندانپزشک متخصص مراجعه نمود چرا که ممکن است فرایند عصب کشی توسط دندانپزشک نیز به خوبی انجام نشده و همچنان بر دندان عفونت قرار داشته باشد.

مهم است که در زمان مناسب جهت درمان و عصب کشی دندان به دکتر دندانپزشک مراجعه نمود و همچنین در انتخاب دندانپزشک دقت زیادی به خرج داد چرا که اگر دندانپزشک در این زمینه حرفه ای نباشد نمی تواند عفونت موجود در دندان را به طور کامل از بین ببرد.

علت ورم و درد دندان بعد از عصب کشی

علت ورم و درد دندان بعد از عصب کشی

در این بخش قصد داریم به چندین علل مهم که سبب درد و ورم دندان می شوند اشاره کنیم..

1.آلوده بودن کانال ریشه

یک علت ورم و درد دندان بعد از عصب کشی آلوده بودن کانال ریشه می باشد.

چه بسا این احتمال وجود دارد که یکی از دندان ها پس از عصب کشی نیز دچار عفونت گردد و این اتفاق هم ممکن است زمانی رخ دهد که فرایند پر شدن دندان یا عصب کشی توسط دندانپزشک به خوبی انجام نشده باشد.

گاهی دندانپزشک متخصص با بررسی نوع و وضعیت دندان ها تصمیم می گیرد پس از عصب کشی کردن دندان، آن را با تاج ببندد..

البته لازم به ذکر است این کار برای همه افراد انجام نمی گیرد بلکه دندانپزشک متخصص به سبب مهارت بالا و تجربه کاری خود در این زمینه بهترین و مناسب ترین تصمیم را برای هر یک از مراجعین خود اتخاذ می نماید تا میزان بروز آسیب های احتمالی مجددا کاهش یابد.

2.تاج بزرگ

اگر تاج بیش از حد بزرگ باشد یا حتی پرکردگی هم بسیار زیاد و بزرگ باشد نیز می تواند به دندانی که در مقابلش قرار دارد نیز ضربه زده و برخورد نماید که این نیز می تواند علت ورم و درد دندان بعد از عصب کشی باشد.

ولیکن جای نگرانی نیست در صورتی که علت اصلی درد دندان پس از عصب کشی این باشد، دندانپزشک تاج یا پرکردگی را تنظیم می نماید و با تنظیم آن، درد هم از بین می رود.

3.از دست رفتن کانال آلوده

دندان های آدمی خصوصا دندان های مولر نیز مجاری زیاد و البته متعددی دارند که گاهی به دشواری قابل تشخیص می باشند..گاهی به همین سبب ممکن است دندانپزشک به اشتباه یکی از کانال های آلوده را ندیده و بدین سبب دندان نیز دچار عفونت شود.

یکی از نشانه های اینکه یکی از کانال های آلوده از چشم دندانپزشک دور مانده است این است که دندان فرد به دمای سرد و گرم مثل غذا یا نوشیدنی حساسیت نشان می دهد.

زمانی که باکتری نیز سبب ایجاد عفونت دندانی شده باشند نیز یکی از نشانه هایی که وجود دارد نیز این است که فرد به هنگام غذا درد زیادی را تجربه می کند.

4.عفونت استخوان

گاهی ممکن است پس از عصب کشی و تمیز شدن آلودگی دندان نیز با این وجود باکتری ها در استخوانی که در اطراف ریشه می باشد، وجود داشته و این نیز علت ورم و درد دندان بعد از عصب کشی باشد.

لذا قابل ذکر است در صورتی که منبع بروز عفونت حذف نمی شود ممکن بود باکتری ها در عصب مرده دندان نیز پنهان شوند در صورتی که با حذف عصب مرده دندان نیز دیگر جایی نیست که باکتری ها بتوانند در آن پنهان شوند به همین سبب سیستم ایمنی بدن انسان می تواند به خوبی عفونت به وجود آمده را از بین ببرد.

همچنین می توان برای اینکه عفونت موجود زودتر برطرف شود به دندانپزشک متخصص مراجعه کرده و ایشان دارویی مخصوص فرضا آنتی بیوتیک را تجویز نمایند تا مشکل پیش آمده سریعا برطرف گردد.

در این زمان می توان به کلینیک دندانپزشکی عرشیان مراجعه نمود که تمامی متخصصین از مهارت و تجربه کاری بسیار بالایی برخوردار هستند.

5.خارج شدن سدیم هیپوکلریت از نوک ریشه

یکی از کارهایی که دندانپزشک در فرایند عصب کشی دندان انجام می دهد این است که با سدیم هیپوکلریت. ریشه های دندان را می شوید چرا که محلول سدیم هیپوکلریت نیز باکتری های موجود را از بین می برد و در صورتی که عصب باقیمانده ای وجود داشته باشد آن را به هنگام شست و شو در خود حل می نماید.

گاهی ممکن است در طی فرایند شست و شو نیز میزان کمی از محلول از نوک ریشه دندان خارج شود و سبب بروز درد در دندان پس از عصب کشی شود.

لذا در صورت وجود درد نیز دندانپزشک داروهایی مثل آنتی بیوتیک و..را تجویز می نماید تا فرد آن ها را در چند هفته مصرف نماید و درد دندان به مرور کاهش و برطرف گردد.

چه بسا باید بیان داریم از سایر علل دردهای دندانی بعد از عصب کشی که بسیار رایج هستند عبارتند از:

* عفونت

به جهت خارج نمودن پالپ عفونی نیز باید از داخل دندان این فرایند توسط دندانپزشک انجام گیرد به همین سبب ممکن است پس از برداشتن پالپ، میزان کمی از عفونت وجود داشته باشد که این نیز سبب افزایش درد و بافت عفونی می شود.

گاهی دندانپزشک فرایند برطرف شدن مشکل را به سیستم ایمنی بدن می سپارد تا باکتری ها بدین سبب از بین بروند ولیکن اگر درد بیش از حد بوده و مشکل حل نمی شود دندانپزشک برای حل مشکل آنتی بیوتیک تجویز می نماید.

باید در نظر داشت که عفونت از مهم ترین دلایلی است که سبب بروز درد بر دندان پس از عصب کشی می باشد.

* آسیب دیدگی بافت های اطراف

گاهی علت ورم و درد دندان بعد از عصب کشی نیز آسیب به بافت اطراف می باشد.

در کانال ریشه نیز اگر باکتری ها به طور کاملا اتفاقی و تصادفی به بافت اطراف نیز تزریق گردد یا اگر سوهان مورد استفاده برای تمیز کردن آلودگی داخل دندان از نوک ریشه خارج گردد و یا موادی که برای پر کردن دندان از آن ها بهره گرفته می شوند نیز بسیار زیاد مورد استفاده قرار گیرند و این مواد از نوک ریشه عبور نمایند آسیب بافتی ایجاد می گردد.

به طور کل درد نیز ممکن است به سبب آسیب دیدگی بافت باشد که در صورت بهبود، این درد برطرف می گردد.

* پرکردگی های بیش از حد

نیاز است که پس از خارج نمودن پالپ از داخل دندان نیز فضای خالی که وجود دارد با موادی مخصوص مثل مواد لاستیکی نیز به خوبی و به اندازه پر شود.

در صورتی که این فضا با مواد پر کننده بیش از حد لازم پر شود نیز دندان بالاتر می نشیند و سبب بروز درد بعد از عصب کشی می شود که نیاز است جهت برطرف شدن درد پر کردگی تنظیم گردد.

* التهاب

از رایج ترین علل درد و ورم دندانی پس از عصب کشی التهاب می باشد. التهاب ممکن است به سبب عصب کشی ایجاد شده و یا به سبب عفونت و حتی ورم رباط دندان نیز شکل گیرد.

البته جای نگرانی نیست با فروکش کردن التهاب موجود در حداقل چند روز و حداکثر چند ماه بعد از کانال ریشه نیز این درد خودش به مرور از بین می رود.

علت ورم و درد دندان بعد از عصب کشی

عصب کشی دندان به صورت کاملا تخصصی

این علل و مشکلات احتمالی پس از عصب کشی را بیان نمودیم که اشاره کنیم بسیار مهم است جهت عصب کشی و حتی پر کردن دندان به کلینیک دندانپزشکی معتبری مراجعه نمود که به سبب تخصص بالای دندانپزشکانش میزان احتمال بروز آسیب نیز به حداقل ممکن است برسد..

به همین سبب می توان جهت عصب کشی و پر کردن دندان به عرشیان کلینیک مراجعه نمود و نیز جهت کسب اطلاع از هزینه عصب کشی دندان در کلینیک دندانپزشکی عرشیان بر روی لینک مربوطه کلیک نمود.

چرا که متخصصین عرشیان کلینیک به سبب تخصص و مهارت بالایی که در زمینه عصب کشی و پر کردن دندان دارند می توانند این فرایند را به خوبی و با مهارت بالا انجام دهند.

مقاله‌های مرتبط

ثبت ديدگاه