جراحی ریشه دندان عفونی

جراحی ریشه دندان عفونی

جراحی ریشه دندان عفونی و هر آنچه باید بدانید ! شاید مشاهده کرده باشید که در نواحی دندان های شما به صورت مداوم و مستمر آبسه نمایان می شود و این آبسه ها چرکی و خونی می باشد. در بسیار از مواقع آبسه به علت مصرف غذای گرم و .. طبیعی می باشد اما در [...]

همراه دوستان خود مطالعه کنید!
همراه دوستان خود مطالعه کنید!

جراحی ریشه دندان عفونی و هر آنچه باید بدانید !

شاید مشاهده کرده باشید که در نواحی دندان های شما به صورت مداوم و مستمر آبسه نمایان می شود و این آبسه ها چرکی و خونی می باشد. در بسیار از مواقع آبسه به علت مصرف غذای گرم و .. طبیعی می باشد اما در بسیاری از مواقع دیگر این آبسه ها به علت عفونی شدن ریشه دندان و خود دندان شما می باشد که باید هر چه زودتر درمان شود. آخرین راه درمان این مشکل ، جراحی ریشه دندان عفونی است که ما در این مطلب قصد داریم به آن بپردازیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جراحی ریشه دندان عفونی با ما در این مطلب همراه باشید.

چه زمان به جراحی ریشه دندان عفونی نیاز داریم ؟

عفونی شدن یک دندان روند مخصوص به خود را دارد و بدون شک ریشه ای که عفونی شده است یک شبه عفونت نگرفته است و از روند مربوط به خود برخوردار بوده است. در مراحل اولیه عفونت معمولا قابل جلوگیری است که به وسیله آنتی بیوتیک ها یا سایر روش های پیشنهادی از طریق پزشک صورت می گیرد. اما در صورتی که عفونت دندان شما درمان نگردد این عفونت به قسمت های عمیق دندان یعنی ریشه و حتی فک سرایت داده می شود و در حقیقت در این زمان است که به جراحی ریشه دندان عفونی نیاز داریم.

در حقیقت زمانی که عفونت دندان شما درمان نگردد در نواحی استخوان فک و ریشه کیست هایی پدید می آید که خطرناک می باشد و حتی می تواند عفونت را وارد جریان خون شما نماید. زمانی که در فک و ریشه کیست به وجود می آید معمولا سایر روش های درمانی پاسخگو نخواهند بود و در این زمان است که به جراحی ریشه دندان عفونی نیاز می باشد. توجه داشته باشید که درمان عفونت زمان طلایی مربوط به خود را دارد در غیر این صورت ممکن است نیاز به کشیدن دندان شما باشد !

جراحی ریشه دندان عفونی

جراحی ریشه دندان عفونی چگونه صورت می گیرد ؟

معمولا هر ناحیه که عفونت می کند ، آبسه و کیست در اطراف آن پدید می آید. اگر این آبسه ها بیرونی باشد ، خوب طبیعتا درمان آن راحت تر است. اما همانطور که گفتیم گاهی این آبسه ها و کیست ها در ناحیه ریشه و استخوان فک صورت می گیرد.

معمولا تشخیص این موضوع با استفاده از عکس های تخصصی پزشکی صورت می گیرد. در صورتی که ریشه دندان شما عفونی شده باشد ، دندان توسط دندان پزشک متخصص باز می شود و آبسه دندان به طور کامل تخلیه می گردد. در این مرحله دندان شما عاری از هر گونه کیست و آبسه می شود.

اما در این شرایط دندان شما باز است و مستعد عفونت مجدد می گردد. در این زمان است که پزشک ابتدا دندان را کاملا ضد عفونی می کند و آن را با استفاده از مواد پر کردن دندان ، ترمیم می نماید. پس از پر کردن دندان شاید بسته به نظر پزشک استفاده از آنتی بیوتیک تجویز می شود. این دو مورد را در مورد جراحی ریشه دندان عفونی به هیچ عنوان فراموش نکنید :

دندانی که عفونت کرده است مستعد عفونت است پس اهمیت دارد که جراحی ریشه دندان توسط پزشک متخصص صورت بگیرد و به خوب روند ترمیم و پرکردن دندان انجام شود چرا که باقی ماندن حتی ذره ای از عفونت داخل ناحیه لثه یا دندان ، ممکن است آن ناحیه را دوباره عفونی کند و کار به کشیدن دندان برسد.

دندانی که عفونی می شود به نسبت سایر دندان ها حساس تر است اما شما می توانید این دندان را تا آخر عمر نگه دارید. به شرط آن که به خوبی به نظافت آن اهمیت دهید و از نخ دندان ، مسواک و دهان شویه در زمان مناسب استفاده نمایید.

گاهی بی توجهی ما نسبت به عفونی شدن یک دندان موجب می شود که برای تخلیه کیست به کشیدن دندان نیاز شود. در این زمان پزشک ابتدا به کندن دندان و سپس تخلیه کیست ها می پردازد. سپس برای جلوگیری از عفونت مجدد آنتی بیوتیک تجویز می شود. در آخر پس از درمان شدن کامل عفونت می توانید از ایمپلنت برای جایگزینی دندان از بین رفته استفاده کنید.

البته تشخیص شیوه جراحی ریشه دندان عفونی با پزشک متخصص شماست و شرایط دندان نیز باید توسط پزشک متخصص برسی گردد تا بهترین روش مشخص شود.

چرا ریشه دندان عفونی می شود ؟

دلایل مختلفی برای ریشه دندان وجود دارد اما بهتر است ابتدا بدانیم که شرایط یک دندان سالم به چه صورت است و چه چیز باعث می شود تا یک دندان عفونی گردد. دندانی که سالم است هیچ مکانی برای رسوخ باکتری ها ، مواد غذایی و … وجود ندارد و در حقیقت هیچ باکتری به عمق آن نمی رسد تا باعث ایجاد عفونت گردد. در نقطه مقابله دندانی که خراب باشد ، یا جسم خارجی زائد در آن وجود داشته باشد ، موجب حمله باکتری های و فعالیت در آنجا می شود که در نهایت به عفونت دندانی منجر می گردد.

جراحی ریشه دندان عفونی

حالا علت این موضوع می تواند به این شرح باشد :

پوسیدگی دندان :

وقتی دندان شما پوسیده می شود درون آن حفره هایی ایجاد می گردد که گاهی وسیع و گاهی عمیق می شود. پوسیدگی دندان وقتی عمیق می شود موجب می گردد که مواد غذایی در قسمت های عمیق آن باقی بماند و در نتیجه بستر فعالیت باکتری ها را ایجاد می کند. همین موضوع موجب عفونی شدن دندان و به تبع عفونی شدن ریشه دندان می شود.

ترمیم نا موفق :

در ترمیم دندان پوسیدگی ها برداشته می شود و با مواد کاملا مناسب که اجازه رسوخ باکتری ها را نمی دهد پر می شود. متاسفانه گاهی به علت سهل انگاری پزشک قسمتی از پوسیدگی ها باقی می ماند و فضایی برای رشد باکتری ایجاد می کند. بدیهی است که در چنین مواردی دندان از زیر خراب می شود و عفونت می کنند و ممکن است کار را به جراحی ریشه دندان عفونی بکشاند.

اندو نا موفق :

اندو یا عصب کشی زمانی نیاز می شود که پوسیدگی دندان به قدری عمیق شده است که عصب های دندان بیرون می آیند. در چنین شرایطی پزشک باید کانال های دندان را به طور کامل تخلیه نماید و سپس آن را با مواد مناسب پر کند. گاهی کانال های دندان به علت شرایط ویژه آن یا سهل انگاری پزشک به خوبی تخلیه نمی شود در حقیقت عصب های خراب شده سر جای خود باقی می مانند. در چنین شرایطی دندان دچار عفونت می شود ممکن است جراحی ریشه عفونی دندان را نیاز داشته باشد.

شکستن دندان :

در اثر خوردن مواد غذایی سفت ممکن است دندان شما از نواحی که در چشم نمی باشد ترک بخورد بشکند. این دندان مستعد عفونت می باشد چرا که مواد غذایی در آن نفوذ می کنند و باکتری ها در آنجا فعالیت خود را آغاز می کنند. معمولا این علت عفونی شدن دندان با آنتی بیوتیک قابل درمان است مگر آنکه درمان آن به خوبی پیگیری نشود که موجب ایجاد کیست و آبسه می شود.

رسیدن دندان به عصب :

بر خلاف آنچه تصور می کنید همیشه دندان شما با به عصب رسیدن درد نمی گیرد و در بسیاری از مواقع متوجه آن نمی شوید. در چنین شرایطی بدون اینکه متوجه شوید ، دندان عفونی می گردد و ممکن است غفلت از درمان آن باعث گسترش عفونت و ایجاد کیست شود. پزشک در این شرایط باید با استفاده از عکس برداری ابتدا به برسی وضعیت دندان بپردازد و در صورت امکان به درمان با استفاده از آنتی بیوتیک نماید. در غیر این صورت به جراحی ریشه عفونی دندان نیاز می باشد.

البته نباید فراموش کنید که جراحی ریشه عفونی دندان زمانی نیاز می باشد که عفونت به ریشه های شما رسیده باشد. متاسفانه اگر این موضوع به موقع درمان نشود عفونت به فک می رسد و ممکن به از دست دادن دندان منجر شود. در آخر فراموش نکنید یک عفونت ساده اگر به جریان خون شما برسد می توان کشنده باشد پس بیماری های دندانی را کاملا جدی بگیرید.

جراحی ریشه دندان عفونی

چگونه عفونی شدن ریشه دندان را تشخیص دهیم ؟

این سوال بدون شک برای شما به وجود آمده است که چگونه بفهمیم دندان عفونی شده است تا برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید. پیش از هر چیزی خوب است بدانید که بهتر است هر از گاهی برای چک کردن دندان خود (6 ماه یکبار) به دندان پزشک متخصص تشخیص مراجعه کنید. اما با این وجود نشانه های عفونی شدن دندان کمی واضح است و شما می توانید با کمی دقت آن را مشاهده نمایید :

  • 1- اگر صورت شما ورم کرده است ممکن است ناشی از عفونی شدن دندان باشد.
  • 2- اگر فشار شما به ناحیه قرار گیری دندان موجب درد آن می شود خبر از عفونی بودن آن می دهد.
  • 3- در صورتی که در ناحیه دندان های شما به طور مکرر آبسه ایجاد شد ، احتمالا یکی از دندان های شما عفونی شده است.
  • 4- بوی بد دهان را جدی بگیرید چرا که در بسیاری به علت وجود عفونت در دهان است.
  • 5 – اگر ترشحات بد مزه در دهان خود مشاهده می کنید برای چک کردن عفونت دندان حتما به یک دندان پزشک مراجعه نمایید.

این 5 مورد را می توان از نشانه های مهم عفونی شدن دندان دانست که باید به آن توجه کنید. فراموش نکنید همانطور که فوقا نیز گفتیم عدم توجه به این نشانه ها ممکن است شما را جراحی ریشه دندان عفونی بکشاند در حالی که اگر در زمان مناسب مراجعه نمایید می توانید به وسیله آنتی بیوتیک عفونت دندان را از بین ببرید.

چگونه از عفونت دندان جلوگیری کنیم ؟

در آخر این مطلب و پس از پرداختن به جراحی ریشه عفونی دندان خوب است چند راهکار ضروری برای مراقبت از دندان های خود بدانید که به این شرح می باشد :

  • پوسیدگی های دندان خود را جدی بگیرید.
  • چکاپ دندان فراموش نشود.
  • حداقل روزی دو بار از مسواک استفاده کنید.
  • نخ دندان از مسواک مهم تر می باشد پس آن را مرتبا و حداقل روزی یکبار انجام دهید.
  • استفاده از دهان شویه و محلول های سدیم به صورت 2 الی 3 مرتبه در هفته بسیار برای سلامتی دندان شما مناسب می باشد.

امیدواریم از این مطلب استفاده کرده باشید.

مقاله‌های مرتبط

ثبت ديدگاه