ترمیم کامپوزیت دندان

ترمیم کامپوزیت دندان

مقدمه ترمیم کامپوزیت دندان کامپوزیت دندان اصولا بعد از اجرا نیاز به اصلاح دارند که این اصلاح کامپوزیت دندان به چند منظور انجام میشود. ترمیم کامپوزیت دندان با برداشتن یک لایه بسیار نازک از روی دندان کامپوزیت شده اجرا شده و عیوب کامپوزیت از بین میرود. این ایرادات شامل زرد شدگی، تغییر سایز و [...]

همراه دوستان خود مطالعه کنید!
همراه دوستان خود مطالعه کنید!

مقدمه ترمیم کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان اصولا بعد از اجرا نیاز به اصلاح دارند که این اصلاح کامپوزیت دندان به چند منظور انجام میشود. ترمیم کامپوزیت دندان با برداشتن یک لایه بسیار نازک از روی دندان کامپوزیت شده اجرا شده و عیوب کامپوزیت از بین میرود. این ایرادات شامل زرد شدگی، تغییر سایز و … است.

منظور از ترمیم کامپوزیت دندان چیست؟

ترمیم کامپوزیت دندان اشاره به اصلاح و رفع عیوب و مشکلات دندانی دارد که در طی زمان پس از کاشت کامپوزیت دندانی رخ می دهد، توصیه کلینیک دندانپزشکی عرشیان استفاده از پالیش کامپوزیت دندان در مرحله اول ۸ ماه پس از اجرای کامپوزیت دندان است و پس از این سالی یک مرتبه است.

در کلینیک دندانپزشکی عرشیان اصلاح (پالیش) کامپوزیت دندان در سال اول رایگان میباشد. ارزش این هدیه برای شما حدودا ۱،۶۰۰،۰۰۰ تومان است. غیر از این ۴ سال گارانتی به شما تعلق میگیرد.

برای دیدن قیمت های کامپوزیت دندان و ترمیم آن میتوانید به صفحه قیمت کامپوزیت دندان 1402 طرح لبخند مراجعه کنید.

بنابراین ترمیم روکش کامپوزیتی سبب می گردد افراد دارای دندان هایی بی نقص بوده و از زیبایی دو چندان دندان هایشان لذت ببرند زیرا به سبب این روش ترمیم عیوب دندانی کاملا از بین رفته و زیبایی دندان ها بسیار طبیعی جلوه می کند.

لازم است که ترمیم کامپوزیت دندان به دست دندانپزشکان متخصص در این زمینه انجام شده و به نزد دندانپزشکی غیر متخصص مراجعه نکرد زیرا روش کاشت و ترمیم کامپوزیت بسیار اصولی و تخصصی بوده و در صورتی که دندانپزشک غیر متخصص به کاشت کامپوزیت بپردازد نیز احتمال بروز مشکلات دندانی بسیار افزایش می یابد.

ولیکن اگر ترمیم کامپوزیت نیز به صورت کاملا تخصصی انجام گیرد میزان احتمال بروز مشکلات دندانی به حداقل ممکن رسیده و زیبایی دندان ها افزایش می یابد.اگر افراد برای کاشت کامپوزیت دندانی نزد دندانپزشکی غیر متخصص مراجعه کنند، نیازمندی به ترمیم کامپوزیت دندان در این افراد بسیار افزایش می یابد.

لذا در ادامه به مشکلاتی که سبب می گردد کامپوزیت کاشته شده نیاز به ترمیم داشته باشد اشاره می کنیم.

اصلاح کامپوزیت دندان

ترمیم کامپوزیت دندان

نمونه کار کامپوزیت دندان در کلینیک دندانپزشکی عرشیان

دلایل نیازمندی به ترمیم کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندانی نیز ممکن است در طی زمان بنا به هر دلیلی نیازمند ترمیم گردد و به سبب ترمیم کامپوزیت، دندان ها دوباره سفید و طبیعی جلوه کند.

از جمله دلایلی که سبب ترمیم کامپوزیت دندان می گردد عبارتند از:

  • شکستگی دندان کامپوزیتی
  • ساییدگی دندان های کامپوزیتی
  • ترک خوردگی دندان های کامپوزیتی
  • تغییر رنگ روکش کامپوزیتی
  • گذشت حداکثر عمر کامپوزیت دندانی
  • و..

بدین سبب دندانپزشک متخصص به اصلاح و ترمیم کامپوزیت دندان می پردازد و پس از آن روکش کامپوزیتی به مانند قبل زیبا، طبیعی و درخشان جلوه می نماید.

مزایای ترمیم کامپوزیت دندان

  • مشکلات دندانی مثل  اصلاح می شوند.
  • از احتمال پوسیدگی دندان ها جلوگیری می شود.
  • استقامت روکش کامپوزیتی به مانند روزهای ابتدایی گشته و بیشتر می گردد.
  • زیبایی دندان های کامپوزیتی دوباره افزایش یافته و روکش کامپوزیتی طبیعی جلوه می کند.
ترمیم کامپوزیت دندان

ترمیم کامپوزیت دندان

برخی علل بهره مندی از جلسه ترمیم کامپوزیت دندان

از آنجایی که به سبب قرارگیری روکش کامپوزیتی بر روی دندان های طبیعی، هر گونه تغییری بر روکش کامپوزیتی اتخاذ گردد بر روی دندان های طبیعی هم اِعمال می شود نیز توصیه می گردد:

در صورتی که کامپوزیت ونیر کاشته شده چه در صورت وجود مشکل چه نبود مشکل؛ پس از گذشت مدت زمان مورد نیاز نیازمند ترمیم بود از این مسئله به راحتی گذر نکرده و به ترمیم کامپوزیت پرداخت.

برخی پس از گذشت طول عمر کامپوزیت به ترمیم این روکش نمی پردازند در حالی که نیاز است حتما به نزد دکتر دندانپزشک متخصص مراجعه نمود و به ترمیم کامپوزیت دندانی پرداخت.

شکستگی کامپوزیت دندانی

لذا اگر دندان های کامپوزیتی دچار شکستگی باشند و این شکاف ناشی از ترک خوردگی و شکستگی همانگونه باقی بماند احتمال بروز پوسیدگی بر آن ناحیه دندانی افزایش می یابد و پوسیدگی نیز می تواند سبب بد بویی دهان شده و عفونت و مشکلات متعدد دندانی دیگری نیز ایجاد کند.

از موارد مهمی که باید به آن اشاره کرد تا از ترک خوردگی و شکستگی روکش کامپوزیتی جلوگیری به عمل آید، عدم جویدن و گاز زدن اشیاء یا مواد غذایی سفت و محکم می باشد، زیرا اگر شیء مدنظر به روکش کامپوزیتی فشار وارد کند روکش کامپوزیتی ترک خورده یا شکسته می شود و نیازمند ترمیم می گردد.

تغییر رنگ روکش کامپوزیت دندانی

تغییر رنگ کامپوزیت دندانی در دو حالت ایجاد می گردد که سبب ترمیم کامپوزیت دندان می شود:

  • عدم رسیدگی و بهداشت دهانی روزانه و مداوم
  • گذشت مدت زمان طولانی از کاشت کامپوزیت ونیر

عدم رسیدگی و بهداشت دهان و دندان

مهم ترین نکته در حفظ سلامت دندان ها به خصوص دندان های طبیعی پس از کاشت کامپوزیت ونیر نیز، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می باشد.لذا این امر سبب می گردد روکش کامپوزیتی به مراتب دیرتر دچار تغییر رنگ و لکه گردد.

در کنار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیز نکات دیگری که لازم است برای رسیدگی به بهداشت دهان و دندان صورت گیرد تا روکش کامپوزیتی دیرتر دچار تغییر رنگ شود کاهش میزان مصرف مواد غذایی که رنگی است، می باشد.

اگر مصرف مواد غذایی رنگی در حداقل میزان ممکن است و یا پس از خوردن این مواد غذایی بلافاصله به مسواک زدن دندان ها پرداخته شود، از تغییر رنگ زودهنگام روکش کامپوزیتی جلوگیری به عمل می آید.

لذا به جهت تاخیر در ترمیم کامپوزیت دندان به سبب تغییر رنگ، باید توجه نمود نوشیدنی های رنگی و کافئین دار، گازدار و..مثل چای، نسکافه، قهوه و نوشابه و..به حداقل ممکن برسد و یا پس از مصرف سریعا مسواک زده شود زیرا به سبب رنگی بودن و..روکش کامپوزیتی زود تحت تاثیر قرار می گیرد و این نیز ممکن است با تغییر رنگ روکش کامپوزیتی پیش از گذشت دوام و ماندگاری کامپوزیت صدق کند.

گذشت طول دوام و عمر روکش کامپوزیتی

کامپوزیت دندانی حداقل 5 سال و حداکثر 7 سال عمر می کند و نیز اگر به سبب شکستگی یا تغییر رنگ نیازمند ترمیم نباشد با فرا رسیدن این مدت زمان نیاز است که کامپوزیت دندانی ترمیم گردد تا میزان مقاومت روکش کامپوزیتی پس از گذشت حداقل 5 و حداکثر 7 سال نیز افزایش یافته و طیف رنگی روکش کامپوزیتی نیز سفید تر و روشن تر گردد.

پس از ترمیم کامپوزیت دندان، این روکش که دارای طیف رنگی متنوع، طبیعی و درخشان بوده بر روی دندان ها نشسته و زیبایی لبخند افراد را بسیار طبیعی جلوه می دهد.

زیبایی و درخشندگی روکش کامپوزیتی پس از ترمیم این را نشان می دهد که پس از گذشت مدت زمان کامپوزیت دندان، افراد می توانند با خیال راحت به ترمیم کامپوزیت دندان پرداخته و از زیبایی و حفظ سلامت دندان هایشان لذت ببرند.

بنابراین دانستیم دلایل گوناگونی می توانند سبب گردند ترمیم کامپوزیت بسیار مهم تلقی گردد. لذا در ادامه اشاره می کنیم که مراحل ترمیم کامپوزیت به چه صورت می باشد.

مراحل تخصصی ترمیم کامپوزیت دندان

مراحل ترمیم کامپوزیت دندان بر اساس مشکل دندانی ایجاد شده انجام گرفته و نیز همانطور که پیشتر اشاره شد لازم است ترمیم کامپوزیت نیز به صورت کاملا تخصصی و اصولی به دست دندانپزشک متخصص انجام گیرد.

مرحله اول

✅ بررسی و ارزیابی مشکل به وجود آمده بر دندان کامپوزیتی(شکستگی دندان کامپوزیتی جلو یا عقب، ساییدگی، تغییر رنگ و..)

دکتر دندانپزشک به معاینه دندان های کامپوزیتی مراجعه کننده پرداخته و مدت زمان گذشتِ کاشت کامپوزیت را از وی جویا شده و نیز علت مشکل به وجود آمده و طول زمان ایجاد شدن این مشکل را از وی جویا می شود تا به صورت کاملا تخصصی و حرفه ای به اصلاح و ترمیم کامپوزیت دندان بپردازد.

مرحله دوم

✅ برداشت روکش کامپوزیتی

دندانپزشک متخصص به جهت ترمیم کامپوزیت دندان نیز، روکش کامپوزیتی را از دهان خارج می کند تا به راحتی بتواند کامپوزیت دیگری را متناسب با دندان های مراجع نصب کند.

مرحله سوم

✅ حفظ تمیزی و پاکیزگی سطح دندان ها

به سبب اینکه روکش کامپوزیتی به زیبایی بر روی دندان ها نصب شده و جلوه ای بی نظیر را تداعی کند دندان های طبیعی صیقل داده شده و تمیز می شوند تا مواد از روی دندان ها برداشته شده و ترمیم کامپوزیت دندان به خوبی اجرایی گردد.

لذا در این مرحله طیف و درجه رنگی کامپوزیت مراجع تعیین می گردد.اگر مراجع دوباره همان طیف رنگی کامپوزیت پیشین را درخواست کند دندانپزشک به انجام آن می پردازد در غیر این صورت دندانپزشک متناسب با رنگ دندان های طبیعی فرد و نیز چهره و رنگ موی او و..بهترین طیف رنگی که به چهره مراجع بیاید با توجه به رضایت وی برایش در نظر می گیرد.

مرحله چهارم

✅ آماده کردن دندان ها به منظور ترمیم کامپوزیت دندان

در این مرحله از ترمیم کامپوزیت دندان نیز اگر دندان های طبیعی به سبب تغییر رنگ یا شکستگی روکش کامپوزیتی دچار آسیب شده باشد به برطرف نمودن این مشکل می پردازد در غیر این صورت کمی دندان ها را فرم داده و پس از آن به نصب کامپوزیت می پردازد.

در این مرحله اگر نیاز باشد به منظور ترمیم کامپوزیت و نصب روکش کامپوزیتی پس از گذشت مدت زمانی معین، مقداری از سطح دندان ها تراشیده می شود تا در مرحله بعد دندانپزشک بتواند به راحتی به کاشت کامپوزیت بپردازد.

مرحله پنجم

✅ نصب روکش کامپوزیتی جدید

دندانپزشک پس از ترمیم کامپوزیت دندان و اطمینان از رفع مشکل به وجود آمده و معاینه دندان های طبیعی به نصب روکش کامپوزیتی با توجه به طیف رنگی منتخب می پردازد.

مرحله ششم

✅ فرم و شکل دهی به روکش کامپوزیتی

پس از نصب و ترمیم کامپوزیت دندانی نیز دندانپزشک متخصص دندان های کامپوزیت شده فرد را در صورت نیاز فرم می دهد تا روکش کامپوزیتی به خوبی جلوه کند.

مرحله نهایی

✅ تثبیت مراحل ترمیم کامپوزیت دندان

در این مرحله دندانپزشک متخصص اشعه مخصوصی را بر روی دندان های مراجع می گیرد تا به سبب آن روکش کامپوزیتی تثبیت شده و محکم و ثابت بر روی دندان های طبیعی مراجع قرار گیرد.

البته این مراحل می تواند بر اساس نوع نیاز به ترمیم کامپوزیت دندان متفاوت از دیگری باشد و یا حتی پس از گذشت حداقل 5 و حداکثر 7 سال ماندگاری کامپوزیت بر روی دهان نیز دندان ها نیاز به جرم گیری یا..بوده و سپس به ترمیم کامپوزیت پرداخت.

بنابراین دکتر دندانپزشک متخصص پس از معاینه و ارزیابی مشکلات به وجود آمده بر روی دندان های کامپوزیتی به ترمیم کامپوزیت دندان با روش های تخصصی و اصولی می پردازد.. مراحل ترمیم کامپوزیت می تواند برای هر فرد و یا بر اساس نوع روش و تکنیک دندانپزشک متخصص متفاوت باشد.

لذا افراد می توانند جهت ترمیم کامپوزیت دندان خود به صورت کاملا اصولی و تخصصی با عرشیان کلینیک تماس حاصل کنند.

سوالات متداول در مورد کامپوزیت دندان

آیا قیمت کامپوزیت دندان ژاپنی توکویاما مناسب است؟1402/12/19 7:53:31

بله ،به دلیل محدودیت تنوع رنگی در ایران دارای قیمت مناسبی نسبت به سایر برند های دیگر دارد. اما با توجه به کیفیت و ویژگی‌های آن، معمولاً به عنوان یک گزینه با ارزش در نظر گرفته می‌شود.

چه افرادی باید از کامپوزیت دندان ژاپنی توکویاما استفاده کنند؟1402/12/19 7:51:34

افرادی که به دنبال ترمیمات دندان با کیفیت بالا، تطابق با رنگ طبیعی دندان‌ها، و استحکام و مقاومت هستند، می‌توانند از کامپوزیت دندان ژاپنی توکویاما استفاده کنند.

چه ویژگی‌هایی در کامپوزیت دندان ژاپنی توکویاما وجود دارد؟1402/12/19 7:49:36

کامپوزیت دندان ژاپنی توکویاما دارای ویژگی‌هایی همچون کیفیت بالا، تطابق با رنگ طبیعی دندان‌ها، استحکام و مقاومت، و استفاده از فناوری‌های پیشرفته است.

کامپوزیت دندان ژاپنی توکویاما چیست؟1402/12/19 7:48:53

کامپوزیت دندان ژاپنی توکویاما یک نوع ماده ترمیمی است که برای دندان آسیب دیده استفاده می‌شود. این کامپوزیت‌ها از مواد با کیفیت بالا و با استفاده از فناوری‌های پیشرفته تولید می‌شوند.

آیا استفاده از فلوراید برای دندان‌های کامپوزیتی مفید است؟1402/12/9 12:45:21

بله، استفاده از محصولات حاوی فلوراید می‌تواند به تقویت ساختار دندان‌های کامپوزیتی و جلوگیری از پوسیدگی آنها کمک کند. از طریق استفاده از خمیر دندان و محلول‌های نظافت دهانی حاوی فلوئوراید، می‌توانید سلامت دندان‌های خود را حفظ کنید.

آیا تمیزی دندان‌های کامپوزیتی مثل دندان‌های طبیعی مهم است؟1402/12/9 12:35:00
 بله، تمیزی دندان‌های کامپوزیت همانند دندان‌های طبیعی بسیار اهمیت دارد. شستشوی منظم، استفاده از نخ دندان و بازدیدهای منظم از دندانپزشک می‌تواند به حفظ سلامت دندان‌های کامپوزیت کمک کند.
چگونه می‌توانم از پوسیدگی در دندان‌های کامپوزیتی جلوگیری کنم ؟‌1402/12/9 11:08:40

مراقبت منظم و ویزیت منظم دندان‌هایتان توسط دندانپزشک بسیار مهم است. همچنین اجتناب از منافذ و شکستگی‌ها، تمیز کردن منظم دندان‌ها و استفاده از محصولات بهداشت دهان مناسب می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی کمک کند.

آیا کامپوزیت‌های دندانی باعث ایجاد پوسیدگی می‌شوند؟1402/12/9 11:02:14

به طور مستقیم نه. اما اگر منافذ یا شکستگی‌ها در محل اتصال آنها به دندان رخ دهد، ممکن است باعث ورود باکتری‌ها و پوسیدگی شوند.

آیا استفاده از کامپوزیت‌های دندان می‌تواند پوسیدگی را تسریع کند؟1402/12/9 11:00:55

خیر. کامپوزیت‌های دندانی معمولاً به حفظ دندان‌ها کمک می‌کنند و باعث مقاومت در برابر پوسیدگی می‌شوند.

هدف از کاشت کامپوزیت دندانی چیست؟1402/10/19 23:40:51

زیباسازی طرح لبخند.کج نبودن و یکدست شدن دندان ها.سفید و درخشندگی.برطرف شدن فاصله دندانی.برطرف شدن زردی و لکه دندان ها و..

قیمت کامپوزیت دندان سال 1402 چقدر است؟1402/10/19 23:40:16

لیست هزینه و قیمت کامپوزیت دندان سال 1402 در ابتدای محتوا ارائه شده است.

کاشت کامپوزیت دندان نیاز به مراقب خاصی دارد؟1402/10/19 19:38:26

بله تمامی روش های زیبایی دندان نیازمند مراقبت های پس از کاشت و قرار گیری بر روی دندان ها هستند لذا افراد باید به بهداشت دهان و دندان هایشان اهمیت داده و مسواک زدن را فراموش نکنند.بهتر است خوردن مواد غذایی رنگ و نوشیدنی های گازدار،رنگی و الکلی به حداقل برسد و از استعمال دخانیات و مصرف سیگار دوری نمود.افراد باید هر چند وقت یکبار به کلینیک دندانپزشکی مراجعه و دندان های کامپوزیتی اش را به متخصص خود نشان دهد.همچنین لازم است پس از کاشت کامپوزیت افراد حتما از متخصص جویای نکات ضروری پس از کاشت کامپوزیت شوند.

معایب کامپوزیت دندان چیست؟1402/10/3 19:48:58

کامپوزیت دندان نسبت به سایر مواد ترمیمی دندان مانند سرامیک، استحکام کمتری دارد. همچنین، کامپوزیت دندان ممکن است در اثر ضربه یا فشار شدید آسیب ببیند.

مراقبت از کامپوزیت دندان چگونه است؟1402/10/3 19:48:09

برای حفظ سلامت و طول عمر کامپوزیت دندان باید از دندان‌های خود به طور صحیح مراقبت کنید. این مراقبت‌ها شامل مسواک زدن دو بار در روز، استفاده از نخ دندان یک بار در روز و مراجعه منظم به دندانپزشک برای معاینه و جرم گیری دندان‌ها می‌شود.

چگونه کامپوزیت ونیر در دندان‌ها قرار می‌گیرد؟1402/10/3 19:47:20

قرار دادن کامپوزیت ونیر در دندان‌ها یک فرآیند چند مرحله ای است که در مطب دندانپزشک انجام می‌شود. در این فرآیند، دندانپزشک ابتدا دندان‌ها را تمیز و آماده می‌کند. سپس، کامپوزیت را به شکل دندان‌های بیمار در می‌آورد و آن را روی دندان‌ها قرار می‌دهد. در نهایت، کامپوزیت را با استفاده از نور ماوراء بنفش سخت می‌کند.

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟1402/10/3 19:46:35

طول عمر کامپوزیت دندان به عوامل مختلفی مانند نوع کامپوزیت، نحوه مراقبت از دندان‌ها و میزان آسیب دندان بستگی دارد. به طور کلی، طول عمر کامپوزیت دندان بین ۵ تا ۱۰ سال است.

کامپوزیت ونیرها چه کاربردی دارند؟1402/10/3 19:45:56

کامپوزیت ونیرها برای بهبود ظاهر دندان‌ها استفاده می‌شوند. این ونیرها می‌توانند برای پوشاندن لکه‌ها، ترک‌ها و ناهنجاری‌های دندانی استفاده شوند. کامپوزیت ونیرها همچنین می‌توانند برای تغییر رنگ دندان‌ها یا ایجاد لبخندی زیباتر استفاده شوند.

چگونه کامپوزیت انتخاب می‌شود؟1402/10/3 19:45:02

انتخاب کامپوزیت دندان به عوامل مختلفی مانند نوع مشکل دندانی، میزان آسیب دندان و نیازهای بیمار بستگی دارد. دندانپزشک با توجه به این عوامل کامپوزیت مناسب را انتخاب می‌کند.

کامپوزیت دندان چیست؟1402/10/3 19:44:14

کامپوزیت دندان یک ماده ترمیمی دندان است که از ترکیبی از رزین، فیلر و رنگدانه ساخته می‌شود. این ماده به شکل خمیری است و دندانپزشک آن را روی دندان قرار می‌دهد و با استفاده از نور ماوراء بنفش سخت می‌کند. کامپوزیت دندان برای ترمیم انواع مشکلات دندانی مانند پر کردن دندان، ترمیم شکستگی دندان و ونیر دندان استفاده می‌شود.

حداقل عمر و ماندگاری کامپوزیت دندان چند سال است؟1402/9/19 20:21:25

حداقل دوام و ماندگاری کامپوزیت دندان حداقل 5 و حداکثر 7 سال می باشد.البته این میزان ماندگاری در نهایت به رعایت بهداشت دهان و دندان و نگهداری های لازم پس از کاشت کامپوزیت دندان بستگی دارد.توصیه می گردد افراد نکات لازم برای نگهداری از دندان های کامپوزیتی را از دندانپزشک متخصص خود جویا شوند.

روکش کامپوزیت دندان را می توان پس از چند سال برداشت؟1402/9/19 1:07:03

بله کامپوزیت دندان به سبب عدم تراش مینای دندان مگر در مواقع خاص از قابلیت برداشت برخوردار است و افراد می توانند هر زمان که بخواهند روکش کامپوزیتی را از روی دندان هایشان برداشته و خارج کنند.

هزینه کامپوزیت دندان چقدر است؟1402/9/19 1:06:30

هزینه نهایی کامپوزیت دندان به عوامل متعددی بستگی دارد که در محتوا به طور کامل به آن ها اشاره شده است لذا افراد می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با عرشیان کلینیک تماس حاصل کنند.

مقاله‌های مرتبط

ثبت ديدگاه

Go to Top